Detailed Information on Publication Record
2022
Workshop of Pioneers: A Collaborative Authorship and Professionalism in the Czech Silent Cinema of 1917–1922
KOS, MartinBasic information
Original name
Workshop of Pioneers: A Collaborative Authorship and Professionalism in the Czech Silent Cinema of 1917–1922
Name in Czech
Dílna průkopníku: skupinové autorství a profesionalismus v českém němém filmu mezi lety 1917–1922
Authors
KOS, Martin
Edition
International Scholarly Symposium “The Emergence of Cinema at the Imperial Borderlands of Central-Eastern Europe” 2022
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
český němý film; Jan Stanislav Kolár; koncept umělecké dílny; Václav Binovec; skupinové autorství
Keywords in English
Czech silent cinema; Jan Stanislav Kolár; concept of workshop; Václav Binovec; collaborative authorship
Tags
International impact
Změněno: 11/1/2023 09:58, Mgr. Martin Kos, Ph.D.
V originále
The paper focused on the models of filmmaking practice in the Czech silent cinema in relation to the socio-political transformation as well as industrial transition from shooting one-reelers to the production of feature-length pictures in 1917-1922. Under these circumstances, a new generation of the local film “pioneers,” who represented a vital creative force, emerged in Czechoslovakia. Despite a valuable insight into the careers of such important representatives as Gustav Machatý or Karel Lamač, scholars tend to neglect the collective dimension of their practice in favour of their individual style. Drawing on the concept of the Renaissance bottega, this paper seeked to show that creativity was regularly shared and negotiated by multiple agents who made their films together in a “workshop” environment, while learning cinematic techniques and establishing standards of professionalism. Therefore, filmmakers usually cooperated without clear division of labour and with overlapping competences and responsibilities. Thus, such pictures prove to be the result of highly collaborative decision-making processes and mediated group styles. Based on the records of personal testimony and other archival evidence, the paper covered two general models of such practice in the Czech filmmaking community. Special attention is paid to the case of the production company Weteb that functioned, to a great extent, in a workshop-like fashion under the supervision of its owner and “master” who guaranteed final products with his directorial signature. In so doing, the paper reorientates our attention from the role of individual geniuses to wider and more complex problems of hierarchy of power, authorship and authority in peripheral cinema of a small nation during a quintessentially formative period.
In Czech
Prezentace se zaměřovala na modely filmařské praxe v české němé kinematografie ve vztahu k socio-politické transformaci a průmyslovému přechodu od jednokotoučových filmů k celovečerním filmům mezi lety 1917-1922. Věnoval se tomu, kterak za těchto souvislostí vznikla v Českoslovenku nová generace filmových průkopníků, kteří reprezentovali důležitou tvůrčí silou. Přesunul přitom pozornost od individuálních zástupců této generace, jako byli Gustav Machatý nebo Karel Lamač, ke kolektivním praktikám. Čerpal z konceptu renesanční bottegy, aby ukázal, jak byla kreativita sdílena vyjednávána mezi skupinou aktérů, kteří tvořili své filmy společně v prostředí "dílen", zatímco si společně osvojovali filmové konvence a ustavovali profesionální standardy. Na základě osobních výpovědí a dalších archivních materiálů prezentace rámcově pokryla dva modely takové praxe v rámci české filmařské komunity. Zvláštní pozornost přitom věnovala případu české produkční společnosti Weteb, která do značné míry fungovala v obdobném duchu jako renesanční dílny pod dohledem majitele a "mistra", který garantoval finální produkty svým režisérským podpisem. Tímto způsobem jsem přesunul svou pozornost od role jedinečných umělců ke komplexnějším problémům hierarchie moci, autorství a autority v periferní kinematografii malého národa během podstatně formativního období domácí kinematografie.
Links
MUNI/A/1422/2021, interní kód MU |
|