k 2022

Workshop of Pioneers: A Collaborative Authorship and Professionalism in the Czech Silent Cinema of 1917–1922

KOS, Martin

Basic information

Original name

Workshop of Pioneers: A Collaborative Authorship and Professionalism in the Czech Silent Cinema of 1917–1922

Name in Czech

Dílna průkopníku: skupinové autorství a profesionalismus v českém němém filmu mezi lety 1917–1922

Authors

KOS, Martin

Edition

International Scholarly Symposium “The Emergence of Cinema at the Imperial Borderlands of Central-Eastern Europe” 2022

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

český němý film; Jan Stanislav Kolár; koncept umělecké dílny; Václav Binovec; skupinové autorství

Keywords in English

Czech silent cinema; Jan Stanislav Kolár; concept of workshop; Václav Binovec; collaborative authorship

Tags

International impact
Změněno: 11/1/2023 09:58, Mgr. Martin Kos, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper focused on the models of filmmaking practice in the Czech silent cinema in relation to the socio-political transformation as well as industrial transition from shooting one-reelers to the production of feature-length pictures in 1917-1922. Under these circumstances, a new generation of the local film “pioneers,” who represented a vital creative force, emerged in Czechoslovakia. Despite a valuable insight into the careers of such important representatives as Gustav Machatý or Karel Lamač, scholars tend to neglect the collective dimension of their practice in favour of their individual style. Drawing on the concept of the Renaissance bottega, this paper seeked to show that creativity was regularly shared and negotiated by multiple agents who made their films together in a “workshop” environment, while learning cinematic techniques and establishing standards of professionalism. Therefore, filmmakers usually cooperated without clear division of labour and with overlapping competences and responsibilities. Thus, such pictures prove to be the result of highly collaborative decision-making processes and mediated group styles. Based on the records of personal testimony and other archival evidence, the paper covered two general models of such practice in the Czech filmmaking community. Special attention is paid to the case of the production company Weteb that functioned, to a great extent, in a workshop-like fashion under the supervision of its owner and “master” who guaranteed final products with his directorial signature. In so doing, the paper reorientates our attention from the role of individual geniuses to wider and more complex problems of hierarchy of power, authorship and authority in peripheral cinema of a small nation during a quintessentially formative period.

In Czech

Prezentace se zaměřovala na modely filmařské praxe v české němé kinematografie ve vztahu k socio-politické transformaci a průmyslovému přechodu od jednokotoučových filmů k celovečerním filmům mezi lety 1917-1922. Věnoval se tomu, kterak za těchto souvislostí vznikla v Českoslovenku nová generace filmových průkopníků, kteří reprezentovali důležitou tvůrčí silou. Přesunul přitom pozornost od individuálních zástupců této generace, jako byli Gustav Machatý nebo Karel Lamač, ke kolektivním praktikám. Čerpal z konceptu renesanční bottegy, aby ukázal, jak byla kreativita sdílena vyjednávána mezi skupinou aktérů, kteří tvořili své filmy společně v prostředí "dílen", zatímco si společně osvojovali filmové konvence a ustavovali profesionální standardy. Na základě osobních výpovědí a dalších archivních materiálů prezentace rámcově pokryla dva modely takové praxe v rámci české filmařské komunity. Zvláštní pozornost přitom věnovala případu české produkční společnosti Weteb, která do značné míry fungovala v obdobném duchu jako renesanční dílny pod dohledem majitele a "mistra", který garantoval finální produkty svým režisérským podpisem. Tímto způsobem jsem přesunul svou pozornost od role jedinečných umělců ke komplexnějším problémům hierarchie moci, autorství a autority v periferní kinematografii malého národa během podstatně formativního období domácí kinematografie.

Links

MUNI/A/1422/2021, interní kód MU
Name: Koncept udržitelnosti v dějinách kinematografie
Investor: Masaryk University