Detailed Information on Publication Record
2022
Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum
VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ and Jan MAREŠBasic information
Original name
Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum
Name (in English)
Classroom management of student teachers and their mentor teachers: mixed methods design
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Inspirace pro výzkum: Nahlédnutí do metodologie pedagogiky, p. 138-152, 15 pp. Výzkum, 2022
Publisher
MSD, spol. s r. o., pro Českou asociaci pedagogického výzkumu
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00129297
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7392-387-7
Keywords (in Czech)
řízení třídy; design výzkumu; smíšený výzkum
Keywords in English
classroom management; research design; mixed methods research
Tags
Reviewed
Změněno: 13/2/2023 14:45, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Příspěvek představuje smíšený výzkum managementu třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů na druhém stupni základního vzdělávání. V jednotlivých kapitolách ukazuje, jak lze propojovat teorie, data a zjištění kvantitativního výzkumu (Škály managementu chování a výuky; Škály potřeby kognitivního uzavření; škály Báze moci) a kvalitativního výzkumu (pozorování, rozhovorů a reflektivních deníků). Zaměřuje se na metodologické aspekty užití spárovaných dat od šesti studentů učitelství a jejich šesti provázejících učitelů v kvalitativním, terénním výzkumu (videostudii) v kontextu širšího, dotazníkového šetření studentů učitelství (n = 145) a jejich provázejících učitelů na praxi (n = 123). Příspěvek může sloužit jako ukázka konkrétní realizace smíšeného výzkumu. Obsahově je zajímavé současné pojetí managementu třídy ve vazbě na relativně stálou osobnostní charakteristiku potřebu kognitivního uzavření. Tento koncept zatím nebyl v pedagogickém výzkumu a praxi aplikovaný, přitom se ukazuje jako klíčová determinanta mnoha aspektů lidského jednání, včetně managementu třídy a jeho osvojování. Nové poznatky o managementu třídy jsou relevantní pro současné vzdělávání studentů učitelství.
In English
In our study, we introduce basic research in a mixed methods design which focuses on classroom management of pre‑ service teachers during their first teaching practice in lower secondary education in the Czech Republic and the classroom management of their mentor teachers in these schools. We discuss the current theory of classroom management and its terminological problems in the Czech language and show how we interconnected theories, data, and outcomes of quantitative research (Behaviour and Instructional Management Scale, Need for Closure Scale, Teacher Power Use Scale) and qualitative research (observation, interviews, field notes, and reflective diaries). Our paper focuses on methodological aspects of paired data of six pre‑ service teachers and their six mentor‑ teachers in qualitative field research (video study) and in a larger, contextual survey study of pre‑ service teachers (n = 145) and the mentor teachers supervising their practice (n = 123). Our findings revealed that (mentor) teachers reported stronger control over behaviour management than pre‑ service teachers. The control was higher in behaviour management than in instructional management. Mentor teachers influenced the classroom management of pre‑ service teacher. The stronger the behaviour management of mentor teachers was, the stronger it manifested in the case of the pre‑ service teachers in their practice. The longer teaching practice teachers had, the stronger their reported behaviour management of students was, they required more compliance to rules, focus on task, etc. Regarding the need for closure teachers and pre‑ service teachers did not differ from the general population. Our study found a relation between need for closure and classroom management. The higher the need for closure pre‑ service teachers and mentor teachers reported, the stronger their reported classroom management was. The need for closure was a statistically significant predictor of behaviour and instructional management of pre‑ service teachers as well as mentor teachers; the relation with behaviour management was stronger. The study can be used as an example of a specific realization of a mixed method design in the field of educational research. What appears most interesting is the current conceptualisation of classroom management and its relation to the relatively stable personal characteristic of need for closure. The concept of the need for closure was not applied in the Czech educational research before, nevertheless, it is a key determinant in many aspects of human behaviour, including teacher’ classroom management and its acquisition. Our research contributes to new knowledge on classroom management that is relevant for current pre‑ service teacher education in the Czech Republic.
Links
GA16-02177S, research and development project |
|