VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ and Jan MAREŠ. Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum (Classroom management of student teachers and their mentor teachers: mixed methods design). Online. In Poláchová Vašťatková Jana, Tůma František. Inspirace pro výzkum: Nahlédnutí do metodologie pedagogiky. 1st ed. Brno: MSD, spol. s r. o., pro Českou asociaci pedagogického výzkumu, 2022, p. 138-152. Výzkum. ISBN 978-80-7392-387-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum
Name (in English) Classroom management of student teachers and their mentor teachers: mixed methods design
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Inspirace pro výzkum: Nahlédnutí do metodologie pedagogiky, p. 138-152, 15 pp. Výzkum, 2022.
Publisher MSD, spol. s r. o., pro Českou asociaci pedagogického výzkumu
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00129297
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-387-7
Keywords (in Czech) řízení třídy; design výzkumu; smíšený výzkum
Keywords in English classroom management; research design; mixed methods research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 13/2/2023 14:45.
Abstract
Příspěvek představuje smíšený výzkum managementu třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů na druhém stupni základního vzdělávání. V jednotlivých kapitolách ukazuje, jak lze propojovat teorie, data a zjištění kvantitativního výzkumu (Škály managementu chování a výuky; Škály potřeby kognitivního uzavření; škály Báze moci) a kvalitativního výzkumu (pozorování, rozhovorů a reflektivních deníků). Zaměřuje se na metodologické aspekty užití spárovaných dat od šesti studentů učitelství a jejich šesti provázejících učitelů v kvalitativním, terénním výzkumu (videostudii) v kontextu širšího, dotazníkového šetření studentů učitelství (n = 145) a jejich provázejících učitelů na praxi (n = 123). Příspěvek může sloužit jako ukázka konkrétní realizace smíšeného výzkumu. Obsahově je zajímavé současné pojetí managementu třídy ve vazbě na relativně stálou osobnostní charakteristiku potřebu kognitivního uzavření. Tento koncept zatím nebyl v pedagogickém výzkumu a praxi aplikovaný, přitom se ukazuje jako klíčová determinanta mnoha aspektů lidského jednání, včetně managementu třídy a jeho osvojování. Nové poznatky o managementu třídy jsou relevantní pro současné vzdělávání studentů učitelství.
Abstract (in English)
In our study, we introduce basic research in a mixed methods design which focuses on classroom management of pre‑ service teachers during their first teaching practice in lower secondary education in the Czech Republic and the classroom management of their mentor teachers in these schools. We discuss the current theory of classroom management and its terminological problems in the Czech language and show how we interconnected theories, data, and outcomes of quantitative research (Behaviour and Instructional Management Scale, Need for Closure Scale, Teacher Power Use Scale) and qualitative research (observation, interviews, field notes, and reflective diaries). Our paper focuses on methodological aspects of paired data of six pre‑ service teachers and their six mentor‑ teachers in qualitative field research (video study) and in a larger, contextual survey study of pre‑ service teachers (n = 145) and the mentor teachers supervising their practice (n = 123). Our findings revealed that (mentor) teachers reported stronger control over behaviour management than pre‑ service teachers. The control was higher in behaviour management than in instructional management. Mentor teachers influenced the classroom management of pre‑ service teacher. The stronger the behaviour management of mentor teachers was, the stronger it manifested in the case of the pre‑ service teachers in their practice. The longer teaching practice teachers had, the stronger their reported behaviour management of students was, they required more compliance to rules, focus on task, etc. Regarding the need for closure teachers and pre‑ service teachers did not differ from the general population. Our study found a relation between need for closure and classroom management. The higher the need for closure pre‑ service teachers and mentor teachers reported, the stronger their reported classroom management was. The need for closure was a statistically significant predictor of behaviour and instructional management of pre‑ service teachers as well as mentor teachers; the relation with behaviour management was stronger. The study can be used as an example of a specific realization of a mixed method design in the field of educational research. What appears most interesting is the current conceptualisation of classroom management and its relation to the relatively stable personal characteristic of need for closure. The concept of the need for closure was not applied in the Czech educational research before, nevertheless, it is a key determinant in many aspects of human behaviour, including teacher’ classroom management and its acquisition. Our research contributes to new knowledge on classroom management that is relevant for current pre‑ service teacher education in the Czech Republic.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf   File version Vlčková, K. 26/1/2023

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf?info
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:09, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Attributes
 

VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
7 MB
Hash md5
5cb38f226bedcb53e8e4e2e9dc0020b6
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:09

VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_Archive.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_Archive.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_Archive.pdf
File type
PDF/A (application/x-pdf)
Size
8 MB
Hash md5
436c01a0a9f0026238d97042b5d9758b
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:13

VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
43 KB
Hash md5
7409f21af304514727c7abe93ce570d8
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:14
VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf   File version Vlčková, K. 26/1/2023

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf?info
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:09, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Attributes
 

VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
7 MB
Hash md5
5cb38f226bedcb53e8e4e2e9dc0020b6
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:09

VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg_Archive.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg_Archive.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg_Archive.pdf
File type
PDF/A (application/x-pdf)
Size
8 MB
Hash md5
310ac31daef30a38bce240ce693066e3
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:13

VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/2243639/VlckovaLojdovaMares-smiseny-vyzkum-CAPV-kapitola_wtzbpdfg.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
43 KB
Hash md5
a3d2b74169dc80a6e03a7ea4ef63a454
Uploaded/Created
Thu 26/1/2023 21:14
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 15/6/2024 00:16