KŘÍŽOVÁ, Alena. Autoři krojových vyobrazení z Čech, Moravy a Slezska v kompendiu „Kronprinzenwerk“ (Authors of Pictures with Folk Costumes from Bohemia, Moravia and Silesia in the Compendium Titled “Kronprinzenwerk“). Národopisný věstník. Praha: Česká národopisná společnost, 2022, vol. 81, No 2, p. 5-24. ISSN 1211-8117.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Autoři krojových vyobrazení z Čech, Moravy a Slezska v kompendiu „Kronprinzenwerk“
Name (in English) Authors of Pictures with Folk Costumes from Bohemia, Moravia and Silesia in the Compendium Titled “Kronprinzenwerk“
Authors KŘÍŽOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Národopisný věstník, Praha, Česká národopisná společnost, 2022, 1211-8117.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00127706
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Rakousko-uherská monarchie; Čechy; Morava; Slezsko; lidový oděv; ilustrace
Keywords in English Die österreichisch-ungarische Monarchie; Bohemia; Moravia; Silesia; folk costume; illustration
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Changed: 1/2/2024 11:15.
Abstract
Rozsáhlé kompendium Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild obsahuje dva svazky věnované Čechám (1894 a 1896) a jeden svazek, který se věnuje Moravě a Slezsku (1897). Kapitoly o lidové kultuře jsou doplněny množstvím obrázků, z nichž značná část zobrazuje obyvatele venkova oděné v tradičním oděvu. Informační hodnota ilustrací zobrazujících lidovou kulturu je však nižší než u jiných krojů z Čech, Moravy a Slezska a jako pramen pro etnologické bádání je omezená. Problematický je nevyvážený výběr ukázek z jednotlivých regionů. Velký důraz byl pochopitelně kladen na německou etnickou skupinu, ale i etnografické regiony obývané českým obyvatelstvem nejsou zastoupeny proporcionálně k zachovalosti tradiční kultury, takže výsledný vizuální vjem ani nemůže odpovídat realitě konce devatenáctého století. Čeští malíři byli osloveni, aby ilustrovali dva svazky o Čechách, ale svazek o Moravě a Slezsku byl ilustrován téměř výhradně umělci s vazbami na vídeňskou Akademii výtvarných umění, kde se nacházela studovali nebo vyučovali, a na císařský dvůr. Avšak nejen Vídeňané, ale i většina českých malířů neměla přímou zkušenost s lidovou kulturou v Čechách, na Moravě a Slezsku. Pracovali podle dodaných fotografií, jejichž dostupnost nakonec ovlivnila výběr ilustrací. Úspěšná úroveň obou kresebných i malířských předloh a jejich xylografického zpracování představovala pozitivní aspekt. A co je podstatné - srovnání s vysledovanými modelovými fotografiemi potvrzuje jejich v podstatě věrnou interpretaci. I přesto však etnolog nemůže podceňovat. Kritický vhled do dokumentární hodnoty ilustrací doprovázejících obdivuhodně monumentální dílo Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild, nazvaného Kronprinzenwerk podle jeho iniciátora a částečně i spoluautora, korunního prince Rudolfa.
Abstract (in English)
The large compendium titled Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild contains two volumes devoted to Bohemia (1894 and 1896) and one vol- ume devoted to Moravia and Silesia (1897). Chapters on folk culture are accompanied by a plethora of pictures, a significant number of which depict rural residents wear- ing traditional dress. However, the informative value of illustrations depicting folk costumes from Bohemia, Moravia and Silesia as a source for ethnological research is limited. The unbalanced selection of examples from individual regions is problematic. Understandably, a great emphasis was placed on the German ethnic group, but even ethnographic regions inhabited by Czech population are not represented proportionally to the preservation of traditional culture, so the resulting visual perception does not even correspond to the reality in the late nineteenth century. Czech painters were addressed to illustrate two volumes about Bohemia, but the Moravia and Silesia volume was illus- trated almost exclusively by artists with ties to the Vienna Academy of Fine Arts, where they studied or taught, and to the imperial court. However, not only Viennese, but even all Czech painters had no direct experience with the folk culture in Bohemia, Moravia and Silesia. They worked according to supplied photographs, the availability of which eventually influenced the choice of illustrations. The successful level of both the draw- ing and painting templates and their xylographic treatments posed a positive aspect. And what is essential - the comparison with the traced model photographs confirms their basically faithful interpretation. Even so, the ethnologist cannot underestimate the critical insight into the documentary value of the illustrations accompanying the admi- rably monumental work Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild, named Kronprinzenwerk after its initiator and partly co-author, Crown Prince Rudolf.
Links
MUNI/A/1432/2021, interní kód MUName: Interetnické vztahy ve střední Evropě: soužití – konflikty – migrace (Acronym: Interetnické vztahy)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 8/7/2024 08:53