b 2022

Kurz práce s informacemi

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Kurz práce s informacemi

Name (in English)

Information Literacy Course

Authors

Edition

2. přepracované. Brno, 110 pp. 2022

Publisher

Flow

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učebnice

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-88123-32-3

Keywords (in Czech)

informační gramotnost; odborný text; MIL; akademické psaní; vyhledávání informací; hodnocení informací; digitální kompetence

Keywords in English

information literacy; professional text; MIL; academic writing; information retrieval; information assessment; digital competence
Změněno: 14/2/2023 18:19, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Skripta jsou určena pro studenty, kteří chtějí získat základní přehled v oblasti informační gramotnosti. Specificky se soustředí na dovednosti spojené s akademickým prostředím (akademické psaní, citační manažery, etika vědecké práce) tak, aby pomohly studentům s adaptací na vysokoškolské prostředí a požadavky, které jsou v něm na ně kladeny. Vychází z rámce MIL a zahrnuje kapitoly: Rozpoznání informačních potřeb (s. 9-29); Vyhledávání informací (s. 30-49), Organisace a ukládání informací (s. 50-69), Etická dimense práce s informacemi (s. 70-91); Tvorba a sdělování nových informací (s. 92-110).

In English

The scripts are intended for students who want to gain a basic overview of information literacy. They specifically focus on skills related to the academic environment (academic writing, citation management, research ethics) in order to help students adapt to the university environment and its demands. Building on the MIL framework, it includes chapters on Recognizing Information Needs (pp. 9-29); Information Search (pp. 30-49); Organizing and Storing Information (pp. 50-69); Ethical Dimensions of Information Work (pp. 70-91); and Creating and Communicating New Information (pp. 92-110).