Detailed Information on Publication Record
2021
Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů
Name (in English)
The transformation of the library idea and institution between 1930 and 1950 : an analysis of three selected discourses
Authors
ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Studie z hospodářských a sociálních dějin 19. a 20. století v českých zemích a na Slovensku, p. 102-113, 12 pp. Acta musei technici Brunensis, 2021
Publisher
Technické muzeum v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00127743
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7685-002-6
Keywords (in Czech)
diskurs; analýza diskursu; knihovny; knihovnictví; Masaryk; masová práce se čtenářem; očista fondu; cenzura
Keywords in English
discourse; discourse analysis; libraries; librarianship; Masaryk; mass work with the reader; purging the collection; censorship
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 5/3/2023 15:38, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Studie analyzuje tři vybrané diskursy určující pro vývoj knihovnictví v letech 1930-1950 v Československu. Ukazuje, že i přestože zůstaly formálně po celé sledované období kontinuální, jejich vnitřní obsah se zásadním způsobem transformoval a umožnil na jedné straně kontinuální pokračování knihoven, jako jedné z klíčových kulturně-vzdělávacích institucí, ale současně vedl k jejich nezanedbatelnému podílu na propagandě a sociálně-politickém projektu komunistické diktatury. Těmito diskursy jsou: knihovny jako paměťové instituce, knihovny jako řízené profesionální instituce a knihovny jako vzdělávací instituce.
In English
The study analyses three selected discourses were determining the development of librarianship in the years 1930-1950 in Czechoslovakia. It shows that although discourses remained formally continuous throughout the period under review, their internal content was fundamentally transformed and allowed, on the one hand, the constant continuation of libraries as one of the key cultural and educational institutions. It also led to their significant contribution to propaganda and the social-political project of communist totalitarianism. These discourses are libraries as memory institutions, libraries as managed professional institutions and libraries as educational institutions.