ČERNÝ, Michal. Knihovny jako nástroj žité sociálně-pedagogické ideje mezi lety 1918–1989 (Libraries as a tool of social-pedagogical ideas lived between 1918-1989). Sociální pedagogika | Social Education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2022, vol. 10, No 2, p. 8-21. ISSN 1805-8825. Available from: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2022.10.02.01.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Knihovny jako nástroj žité sociálně-pedagogické ideje mezi lety 1918–1989
Name (in English) Libraries as a tool of social-pedagogical ideas lived between 1918-1989
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální pedagogika | Social Education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2022, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00127764
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.7441/soced.2022.10.02.01
Keywords (in Czech) knihovny; antropologie; diskurzivní analýza; masová práce se čtenářem; Fučíkův odznak; Masaryk; nový socialistický člověk; lidová výchova
Keywords in English libraries; anthropology; discursive analysis; mass work with readers; Fučík's badge; Masaryk; new socialist man; all people education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 26/1/2023 13:12.
Abstract
Sociální pedagogika bývá spojována především se vzděláváním osob z ohrožených cílových skupin nebo s pedagogikou volného času. Svébytnou součástí sociálněpedagogické praxe je také lidovýchovný proces, který byl již v období před vznikem samostatného Československa spojený s masarykovským ideálem vzdělané a pracovité společnosti a jenž byl provozován prostřednictvím knihoven. Tento ideál byl po roce 1948 transformován do představy „nového socialistického člověka“, na jehož formování se knihovny významným způsobem podílely. Studie si klade za cíl využít dobovou literaturu a archivní záznamy k tomu, aby nabídla pohled na knihovny jako na nástroje všelidové výchovy skrze práci se čtenářem. Ukáže, že knihovny v celém analyzovaném období (mezi lety 1918–1989) hrály roli významných sociálně-pedagogických institucí, které jsou v oborovém diskurzu neprávem přehlíženy. Zřetelně vycházejí z antropologického diskurzu sociálně-pedagogické praxe. Příspěvek se zaměřuje na hledání obecných struktur v knihovnické praxi; od práce s dělníky a rolníky v podobě čtení na polích, masové práce se čtenářem, soutěže o Fučíkův odznak až po besedy se čtenáři. To vše se zásadním způsobem podílelo na formování antropologických modelů spojených se socialistickým člověkem a určitou diskontinuitou v kontinuitě transformovalo humanistické ideály knihovny první republiky.
Abstract (in English)
Social pedagogy tends to be primarily associated with the education of people from vulnerable target groups or with leisure pedagogy. An essential part of the social pedagogical practice is also the folk education process, which was already linked to the Masaryk ideal of an educated and industrious society before the establishment of independent Czechoslovakia and which was carried out through libraries. After 1948, this ideal was transformed into the idea of the 'new socialist human', in whose formation libraries played a significant role. This study aims to use contemporary literature and archival documents to view libraries as instruments of all-people education through work with the reader. It will show that libraries throughout the period analysed (1918-1989) played the role of important social pedagogical institutions that are unfairly overlooked in disciplinary discourse. They draw on the anthropological discourse of social pedagogical practice. This paper focuses on the search for general structures in library practice, from work with workers and peasants in the form of reading in the fields, mass work with readers, the Fucik badge competition, to discussions with readers. All of this contributed in a fundamental way to the formation of anthropological models associated with socialist man. A certain discontinuity in continuity transformed the humanist ideals of the library of the First Republic.
Links
MUNI/A/1483/2021, interní kód MUName: Design informačních služeb v on-line prostředí
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 30/8/2024 01:34