k 2022

Vyčerpaly se ideály otevřenosti ve vzdělávání?

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Vyčerpaly se ideály otevřenosti ve vzdělávání?

Name (in English)

Have the ideals of openness in education run out?

Authors

ČERNÝ, Michal

Edition

Konference OpenAlt, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Open access; OER; Open education resources; vzdělávání

Keywords in English

Open access; OER; Open education resources; education
Změněno: 14/2/2023 18:00, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

MOOC kurzy, které měly představovat budoucnost otevřeného vzdělávání, nenaplnily očekávání a míří k postupné marginalizaci. Konektivismus se nestal dominantní vzdělávací teorií a školní počítače stále ovládá Windows. Otevřené vzdělávací zdroje vypadají lépe na papíře než v praxi. Pohledem na konkrétní příklady se může zdát, že otevřený přístup ve vzdělávání selhal a zcela se vyčerpal. Přesto se domníváme, že způsobil řadu pozitivních posunů a změn, které možná nejsou tak viditelné, ale o to podstatněji mění celou vzdělávací krajinu. Věříme současně, že naše postřehy a kontexty z oblasti vzdělávání lze snadno rozšířit i na další oblasti, ve kterých se open source na první pohled tak úplně nedaří.

In English

MOOCs, which were supposed to represent the future of open education, have failed to live up to expectations and are heading towards gradual marginalisation. Connectivism has not become the dominant educational theory and school computers are still dominated by Windows. Open educational resources look better on paper than in practice. Looking at concrete examples, it may seem that the open approach in education has failed and exhausted itself completely. Yet we believe that it has caused a number of positive shifts and changes that may not be as visible, but are changing the whole educational landscape in a much more significant way. At the same time, we believe that our insights and contexts from education can easily be extended to other areas where open source is not quite as successful at first glance.
Displayed: 8/11/2024 09:44