B 2020

Metodika práce s žáky se specifickými poruchami učení: Aplikace písní s rytmickým a pohybovým doprovodem v cizím jazyce (francouzština)

SCHEJBALOVÁ, Zdeňka

Basic information

Original name

Metodika práce s žáky se specifickými poruchami učení: Aplikace písní s rytmickým a pohybovým doprovodem v cizím jazyce (francouzština)

Name in Czech

Metodika práce s žáky se specifickými poruchami učení: Aplikace písní s rytmickým a pohybovým doprovodem v cizím jazyce (francouzština)

Name (in English)

Methodology for working with pupils with specific learning disabilities: Application of songs with rhythmic and movement accompaniment in a foreign language (French). Methodical manual

Authors

SCHEJBALOVÁ, Zdeňka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 719 pp. Elektronická verze, 2020

Publisher

Munipress

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00127813

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-9856-5

Keywords (in Czech)

žáci s SPU; francouzština; písně; říkadla; rytmus; pohyb

Keywords in English

pupils with specific learning disabilities; French; songs; rhymes; rhythm; movement

Tags

Reviewed
Změněno: 6/2/2023 10:35, PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace je rozdělena na část teoreticko-výzkumnou (134 stran), ve které se zkoumají strategie ve výuce cizího jazyka s ohledem na žáky se specifickými poruchami učení a chování, dále je zde podáno grafematické srovnání cizích jazyků a pojednáno o vlivu hudby (písní) a tanečních a rytmických aktivit jako pomocného činitele při výuce cizích jazyků a začlenění žáků s SPU do třídního kolektivu. Součástí je i jedna kapitola týkající se metodiky a metodická příručka v příloze (623 stran), která obsahuje metodické a praktické listy (19 francouzských písní, 10 českých písní s francouzským textem, 5 konverzačních obratů na melodii českých písní, 5 francouzských sloves na melodii českých písní, 24 francouzských říkadel). Publikace je určena na usnadnění osvojení si cizího jazyka (francouzštiny) u žáků se specifickými poruchami učení. Sborový zpěv, recitace a doprovodná hra na rytmické nástroje, popř. pohyb a tanec přispívají k odstranění bariér a ostychu mezi žáky se SPU a intaktními, posílení celkové spolupráce mezi žáky, rozvinutí řečové schopnosti a jazykové dovednosti, komunikace v cizím jazyce, posílení sociálně-emočních kompetencí žáků obou skupin prostřednictvím estetických a emocionálních zážitků ze společných aktivit.

In English

The scientific publication is divided into a theoretical-research part (134 pages), which examines strategies in foreign language teaching with regard to pupils with specific learning and behavioral disorders, also presents a graphematic comparison of foreign languages and discusses the influence of music (songs) and dance and rhythmic activities as an auxiliary factor in foreign language teaching and inclusion pupils with SLD to the class collective. This part also includes one chapter on methodology, and a methodological manual (623 pages) in appendix, which contains methodological and practical sheets (19 French songs, 10 Czech songs with French lyrics, 5 conversational turns to the tune of Czech songs, 5 French verbs to the tune of Czech songs, 24 French rhymes). The publication is intended to facilitate the acquisition of a foreign language (French) by pupils with specific learning disabilities. Choral singing, recitation and accompanying playing of rhythmic instruments, or movement and dance contribute to removing barriers and shyness between pupils with SPU and intact pupils, strengthening overall cooperation between pupils, developing speech and language skills, communication in a foreign language, strengthening the social-emotional competences of pupils of both groups through aesthetic and emotional experiences from joint activities .

Links

CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004872, interní kód MU
Name: Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (Acronym: Kvalita v inkluzi žáků se SVP)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Quality Inclusive Education of Learners with Special Educational Needs in Primary and Secondary Schools, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education