SCHEJBALOVÁ, Zdeňka. Metodika práce s žáky se specifickými poruchami učení: Aplikace písní s rytmickým a pohybovým doprovodem v cizím jazyce (francouzština) (Methodology for working with pupils with specific learning disabilities: Application of songs with rhythmic and movement accompaniment in a foreign language (French). Methodical manual). Online. 1st ed. Brno: Munipress, 2020, 719 pp. Elektronická verze. ISBN 978-80-210-9856-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodika práce s žáky se specifickými poruchami učení: Aplikace písní s rytmickým a pohybovým doprovodem v cizím jazyce (francouzština)
Name in Czech Metodika práce s žáky se specifickými poruchami učení: Aplikace písní s rytmickým a pohybovým doprovodem v cizím jazyce (francouzština)
Name (in English) Methodology for working with pupils with specific learning disabilities: Application of songs with rhythmic and movement accompaniment in a foreign language (French). Methodical manual
Authors SCHEJBALOVÁ, Zdeňka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 719 pp. Elektronická verze, 2020.
Publisher Munipress
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00127813
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9856-5
Keywords (in Czech) žáci s SPU; francouzština; písně; říkadla; rytmus; pohyb
Keywords in English pupils with specific learning disabilities; French; songs; rhymes; rhythm; movement
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D., učo 2213. Changed: 6/2/2023 10:35.
Abstract
Publikace je rozdělena na část teoreticko-výzkumnou (134 stran), ve které se zkoumají strategie ve výuce cizího jazyka s ohledem na žáky se specifickými poruchami učení a chování, dále je zde podáno grafematické srovnání cizích jazyků a pojednáno o vlivu hudby (písní) a tanečních a rytmických aktivit jako pomocného činitele při výuce cizích jazyků a začlenění žáků s SPU do třídního kolektivu. Součástí je i jedna kapitola týkající se metodiky a metodická příručka v příloze (623 stran), která obsahuje metodické a praktické listy (19 francouzských písní, 10 českých písní s francouzským textem, 5 konverzačních obratů na melodii českých písní, 5 francouzských sloves na melodii českých písní, 24 francouzských říkadel). Publikace je určena na usnadnění osvojení si cizího jazyka (francouzštiny) u žáků se specifickými poruchami učení. Sborový zpěv, recitace a doprovodná hra na rytmické nástroje, popř. pohyb a tanec přispívají k odstranění bariér a ostychu mezi žáky se SPU a intaktními, posílení celkové spolupráce mezi žáky, rozvinutí řečové schopnosti a jazykové dovednosti, komunikace v cizím jazyce, posílení sociálně-emočních kompetencí žáků obou skupin prostřednictvím estetických a emocionálních zážitků ze společných aktivit.
Abstract (in English)
The scientific publication is divided into a theoretical-research part (134 pages), which examines strategies in foreign language teaching with regard to pupils with specific learning and behavioral disorders, also presents a graphematic comparison of foreign languages and discusses the influence of music (songs) and dance and rhythmic activities as an auxiliary factor in foreign language teaching and inclusion pupils with SLD to the class collective. This part also includes one chapter on methodology, and a methodological manual (623 pages) in appendix, which contains methodological and practical sheets (19 French songs, 10 Czech songs with French lyrics, 5 conversational turns to the tune of Czech songs, 5 French verbs to the tune of Czech songs, 24 French rhymes). The publication is intended to facilitate the acquisition of a foreign language (French) by pupils with specific learning disabilities. Choral singing, recitation and accompanying playing of rhythmic instruments, or movement and dance contribute to removing barriers and shyness between pupils with SPU and intact pupils, strengthening overall cooperation between pupils, developing speech and language skills, communication in a foreign language, strengthening the social-emotional competences of pupils of both groups through aesthetic and emotional experiences from joint activities .
Links
CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004872, interní kód MUName: Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (Acronym: Kvalita v inkluzi žáků se SVP)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Quality Inclusive Education of Learners with Special Educational Needs in Primary and Secondary Schools, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 18/9/2024 14:16