C 2021

Brno museology : Τhe context of museological thinking in the second half of the 20th century

KIRSCH, Otakar, Lenka MRÁZOVÁ and Lucie JAGOŠOVÁ

Basic information

Original name

Brno museology : Τhe context of museological thinking in the second half of the 20th century

Name in Czech

Brněnská muzeologie : Kontext muzeologického myšlení ve druhé polovině 20. století

Authors

KIRSCH, Otakar (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka MRÁZOVÁ (203 Czech Republic) and Lucie JAGOŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Athens, Theory of Museology : Main Schools of Thought 1960-2000, p. 95-118, 24 pp. Papers and monographs from the Norwegian Institute at Athens, vol. 13, 2021

Publisher

The Norwegian Institute at Athens

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Greece

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00127860

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-618-85360-3-6

Keywords (in Czech)

československá muzeologie; katedra muzeologie; Brno; Stránský; ICOFOM

Keywords in English

Czechoslovakian museology; Chair of Museology; Brno; Stránský; ICOFOM

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2023 15:44, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

The External Chair of Museology/Department of Museology in Brno (former Czechoslovak Socialist Republic, today Czech Republic), founded in 1963, is known to the professional community mainly for its specific and original concept of museology. Researchers engaged in museology regarded and still regard it as an autonomous scientific discipline, for which they defined its particular object of study based on social and anthropological aspects, with its own system, terminology and methodology. As far as the so-called Brno School of Museology is concerned, its most significant representatives were Jan Jelínek (1926-2004), Chairman of the International Council of Museums (ICOM) in the 1970s, and Zbyněk Zbyslav Stránský (1926-2016). Stránský was the main author of the general concept; he saw the primary objectives of the discipline in the establishment of theoretical foundations for the professionalisation and higher functional quality of Czechoslovak museums and the related education of museum workers. His ideas went in many regards beyond the boundaries of ideologized science in former Eastern Bloc countries and reacted to topical social problems. It was also for these reasons that these ideas met with a wide international response, which was supported to a considerable extent by the founding of the International Committee for Museology (ICOFOM) in 1976 with the active participation of the Brno academic department, and since 1987 also by the International Summer School of Museology (ISSOM) courses organised by the above-mentioned department. The curriculum and professional profile of the present day museology department in Brno in many regards builds on some of Stránský’s ideas by addressing mainly the problems of historical museology, museum exhibitions and museum pedagogy.

In Czech

Externí katedra muzeologie/Katedra muzeologie v Brně (bývalá Československá socialistická republika, nyní Česká republika), založená v roce 1963, je odborné veřejnosti známá především svým specifickým a originálním pojetím muzeologie. Badatelé zabývající se muzeologií ji považovali a stále považují za autonomní vědní disciplínu, pro kterou vymezili její konkrétní předmět studia na základě společenských a antropologických aspektů, s vlastním systémem, terminologií a metodologií. Pokud jde o tzv. Brněnskou muzeologickou školu, jejími nejvýznamnějšími představiteli byli v 70. letech předseda Mezinárodní rady muzeí (ICOM) Jan Jelínek (1926-2004) a Zbyněk Zbyslav Stránský (1926-2016). Stránský byl hlavním autorem obecné koncepce; primární cíle oboru spatřoval ve vytvoření teoretických základů pro profesionalizaci a vyšší funkční kvalitu československého muzejnictví a s tím související vzdělávání muzejních pracovníků. Jeho myšlenky v mnoha ohledech překračovaly hranice ideologizované vědy v zemích bývalého východního bloku a reagovaly na aktuální společenské problémy. I z těchto důvodů se tyto myšlenky setkaly s širokým mezinárodním ohlasem, který byl do značné míry podpořen založením Mezinárodního výboru pro muzeologii (ICOFOM) v roce 1976 za aktivní účasti brněnského akademického pracoviště a od roku 1987 také kurzy Mezinárodní letní školy muzeologie (ISSOM) pořádané výše zmíněnou katedrou. Kurikulum a odborný profil současného muzeologického pracoviště v Brně v mnohém navazuje na některé ze Stránského myšlenek a řeší především problémy historické muzeologie, muzejního výstavnictví a muzejní pedagogiky.