Detailed Information on Publication Record
2022
DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE
SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁBasic information
Original name
DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE
Name (in English)
DIALOGIC TEACHING : THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION
Authors
SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 29. srpna – 31. srpna 2022, Babice, 2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/22:00129326
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
dialogické vyučování; experiment; žákovská participace na výuce; kolektivita
Keywords in English
dialogic teaching; experimental design; student participation in classroom dialogue; collectivity
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 19/3/2023 22:09, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
V příspěvku prezentujeme výsledky studie založené na experimentálním designu. Cílem intervence je u žáků šestých tříd ZŠ zavést do hodin literatury prvky dialogického vyučování. Ověřujeme přitom, zda je možné zvyšovat participaci na výuce u všech žáků, tj. od komunikačně aktivních po tiché. Sledujeme změny jak z hlediska kvantity, tak i kvality žákovských promluv na individuální i třídní úrovni. Datový vzorek tvoří šest experimentálních a šest kontrolních tříd. Pozornost věnujeme také otázce, do jaké míry je žákovská participace ve výuce (a případně také její změna) vysvětlitelná komunikačním chováním učitelů a charakteristikami žáků.
In English
We present the results of a study based on experimental design in this paper. The intervention aims to implement dialogic teaching into literature classes for sixth-grade elementary school pupils. We monitor changes in both the quantity and quality of student participation in classroom dialogue at the individual and class levels. The data sample consists of six experimental and six control classes. We also pay discuss the extent to which student participation in classroom dialogue (and possibly its change) can be explained by the teacher’s talk moves and pupils’ characteristics.
Links
GA21-16021S, research and development project |
|