a 2022

DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ: DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE

SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ

Basic information

Original name

DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ: DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE

Name (in English)

DIALOGIC TEACHING: THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION

Edition

XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-280-0090-5

Keywords (in Czech)

dialogické vyučování; experiment; žákovská participace na výuce; kolektivita

Keywords in English

dialogic teaching; experimental design; student participation in classroom dialogue; collectivity

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2023 09:33, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku prezentujeme výsledky studie založené na experimentálním designu. Cílem intervence je u žáků šestých tříd ZŠ zavést do hodin literatury prvky dialogického vyučování. Ověřujeme přitom, zda je možné zvyšovat participaci na výuce u všech žáků, tj. od komunikačně aktivních po tiché. Sledujeme změny jak z hlediska kvantity, tak i kvality žákovských promluv na individuální i třídní úrovni. Datový vzorek tvoří šest experimentálních a šest kontrolních tříd. Pozornost věnujeme také otázce, do jaké míry je žákovská participace ve výuce (a případně také její změna) vysvětlitelná komunikačním chováním učitelů a charakteristikami žáků.

In English

We present the results of a study based on experimental design in this paper. The intervention aims to implement dialogic teaching into literature classes for sixth-grade elementary school pupils. We monitor changes in both the quantity and quality of student participation in classroom dialogue at the individual and class levels. The data sample consists of six experimental and six control classes. We also pay discuss the extent to which student participation in classroom dialogue (and possibly its change) can be explained by the teacher’s talk moves and pupils’ characteristics.

Links

GA21-16021S, research and development project
Name: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Acronym: CoDiTe)
Investor: Czech Science Foundation