SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ: DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE (DIALOGIC TEACHING: THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION). In XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ: DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE
Name (in English) DIALOGIC TEACHING: THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION
Authors SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ.
Edition XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-280-0090-5
Keywords (in Czech) dialogické vyučování; experiment; žákovská participace na výuce; kolektivita
Keywords in English dialogic teaching; experimental design; student participation in classroom dialogue; collectivity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Changed: 13/3/2023 09:33.
Abstract
V příspěvku prezentujeme výsledky studie založené na experimentálním designu. Cílem intervence je u žáků šestých tříd ZŠ zavést do hodin literatury prvky dialogického vyučování. Ověřujeme přitom, zda je možné zvyšovat participaci na výuce u všech žáků, tj. od komunikačně aktivních po tiché. Sledujeme změny jak z hlediska kvantity, tak i kvality žákovských promluv na individuální i třídní úrovni. Datový vzorek tvoří šest experimentálních a šest kontrolních tříd. Pozornost věnujeme také otázce, do jaké míry je žákovská participace ve výuce (a případně také její změna) vysvětlitelná komunikačním chováním učitelů a charakteristikami žáků.
Abstract (in English)
We present the results of a study based on experimental design in this paper. The intervention aims to implement dialogic teaching into literature classes for sixth-grade elementary school pupils. We monitor changes in both the quantity and quality of student participation in classroom dialogue at the individual and class levels. The data sample consists of six experimental and six control classes. We also pay discuss the extent to which student participation in classroom dialogue (and possibly its change) can be explained by the teacher’s talk moves and pupils’ characteristics.
Links
GA21-16021S, research and development projectName: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Acronym: CoDiTe)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 28/7/2024 23:19