BAKEŠOVÁ, Václava. Compétences clés des futurs enseignants de FLE : l’apport des textes littéraires choisis (The key skills of future FFL teachers developed through the literary texts). Neofilolog. Poznań: POLSKIE TOWARZYSTWO NEOFILOLOGICZNE, 2022, vol. 2022, No 59, p. 19-34. ISSN 1429-2173. Available from: https://dx.doi.org/10.14746/n.2022.59.1.3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Compétences clés des futurs enseignants de FLE : l’apport des textes littéraires choisis
Name in Czech Klíčové kompetence budoucích učitelů francouzštiny: přínos vybraných literárních textů
Name (in English) The key skills of future FFL teachers developed through the literary texts
Authors BAKEŠOVÁ, Václava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Neofilolog, Poznań, POLSKIE TOWARZYSTWO NEOFILOLOGICZNE, 2022, 1429-2173.
Other information
Original language French
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odborný časopis Polské neofilologické společnosti.
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00127927
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14746/n.2022.59.1.3
Keywords (in Czech) čtení literárních textů; příprava budoucích učitelů; globální dovednosti; klíčové dovednosti; pedagogická mediace; didaktická reflexe; komunikace v cizím jazyce; kulturní povědomí a vyjadřování
Keywords in English reading literary texts; training future teachers; global skills; key skills; pedagogical mediation; didactic reflection; communication in a foreign language; cultural awareness and expression
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/4/2023 10:20.
Abstract
Cet article présente un exemple de médiation pédagogique au cours duquel divers ensembles de compétences (globales, professionnelles, clés, etc.) sont développés à travers un certain nombre de textes littéraires sélectionnés. La médiation pédagogique est comprise comme un processus réfléchi au cours duquel les étudiants développent la conscience de soi dans le rôle de médiateur en langue et culture étrangères en acquérant les compétences nécessaires à leur développement personnel et professionnel, en utilisant tout le potentiel des textes littéraires. En même temps, en approfondissant les compétences linguistiques réceptives, la lecture des textes développe aussi les compétences linguistiques productives, c'est-à-dire l'expression orale et écrite, et la pensée didactique des étudiants.
Abstract (in Czech)
Tato studie představuje příklad pedagogické mediace, při níž jsou prostřednictvím vybraných literárních textů rozvíjeny různé dovednosti (globální, odborné, klíčové atd.). Pedagogická mediace je chápána jako promyšlený proces, během něhož se studenti rozvíjejí po stránce sebeuvědomění v roli cizojazyčného a cizokulturního mediátora tím, že si osvojují kompetence potřebné pro svůj osobní a profesní růst, a to s využitím plného potenciálu literárních textů. Čtení textů zároveň rozvíjí i produktivní jazykové dovednosti, tj. mluvení a psaní spolu s prohlubováním receptivních jazykových dovedností, ale i didaktického myšlení studentů.
Abstract (in English)
This study presents an example of pedagogical mediation during which various skill sets (global, professional, key, etc.) are being developed through a number of selected literary texts. Pedagogical mediation is understood as a thoughtful process during which students develop the self-awareness in the role of foreign-language and foreign-culture mediator by acquiring the skills necessary for their personal and professional growth, using the full potential of literary texts. At the same time, by deepening the receptive language skills, reading of texts develops also the productive language skills, i.e. speaking and writing, and to the awareness of students’ didactic thinking.
PrintDisplayed: 19/7/2024 16:21