Detailed Information on Publication Record
2022
Kompetence vychovatele k řešení užívání návykových látek
NEJEZCHLEBOVÁ, MonikaBasic information
Original name
Kompetence vychovatele k řešení užívání návykových látek
Name in Czech
Kompetence vychovatele k řešení užívání návykových látek
Name (in English)
Educator's competences to deal with the use of addictive substances
Authors
NEJEZCHLEBOVÁ, Monika
Edition
XVI. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu 2022, 2022
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Keywords (in Czech)
kompetence; návykové látky; intervence; reflexe zkušeností; vychovatel
Keywords in English
competence; addictive substances; intervention; reflection of experience; educator
Tags
Reviewed
Změněno: 31/1/2023 00:40, Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová
V originále
Dizertační práce se zaměřuje na analýzu možností intervence při užívání návykových látek v institucionální výchově. Předpokládaný příspěvek specifikuje první část výzkumného šetření, které si klade za cíl prostřednictvím kvalitativního výzkumu zmapovat kompetence vychovatelů k řešení užívání návykových látek. Tyto kompetence zahrnují orientaci v adiktologické teorii, vlastní reflexi zkušeností a kompetencí, analýzu dobré praxe, aktuálně užívané postupy intervence, legislativní oporu a vnímání svých potřeb v souvislosti s nastavením intervence. Konferenční příspěvek předkládá teoretický východiska pro výzkum, metodologii výzkumného šetření, přičemž prezentuje průběžné výsledky výzkumu.
In English
The dissertation focuses on the analysis of the possibilities of intervention in the use of addictive substances in institutional education. The expected contribution specifies the first part of the research, which aims to map the competencies of educators to deal with the use of addictive substances through qualitative research. These competencies include orientation in addiction theory, self-reflection of experience and competencies, analysis of good practice, currently used intervention procedures, legislative support and perception of one's needs in connection with setting up an intervention. The conference contribution presents the theoretical starting point for the research, the methodology of the research investigation, while presenting the ongoing research results.