k 2022

Kompetence vychovatele k řešení užívání návykových látek

NEJEZCHLEBOVÁ, Monika

Basic information

Original name

Kompetence vychovatele k řešení užívání návykových látek

Name in Czech

Kompetence vychovatele k řešení užívání návykových látek

Name (in English)

Educator's competences to deal with the use of addictive substances

Authors

NEJEZCHLEBOVÁ, Monika

Edition

XVI. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu 2022, 2022

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Keywords (in Czech)

kompetence; návykové látky; intervence; reflexe zkušeností; vychovatel

Keywords in English

competence; addictive substances; intervention; reflection of experience; educator

Tags

Reviewed
Změněno: 31/1/2023 00:40, Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová

Abstract

V originále

Dizertační práce se zaměřuje na analýzu možností intervence při užívání návykových látek v institucionální výchově. Předpokládaný příspěvek specifikuje první část výzkumného šetření, které si klade za cíl prostřednictvím kvalitativního výzkumu zmapovat kompetence vychovatelů k řešení užívání návykových látek. Tyto kompetence zahrnují orientaci v adiktologické teorii, vlastní reflexi zkušeností a kompetencí, analýzu dobré praxe, aktuálně užívané postupy intervence, legislativní oporu a vnímání svých potřeb v souvislosti s nastavením intervence. Konferenční příspěvek předkládá teoretický východiska pro výzkum, metodologii výzkumného šetření, přičemž prezentuje průběžné výsledky výzkumu.

In English

The dissertation focuses on the analysis of the possibilities of intervention in the use of addictive substances in institutional education. The expected contribution specifies the first part of the research, which aims to map the competencies of educators to deal with the use of addictive substances through qualitative research. These competencies include orientation in addiction theory, self-reflection of experience and competencies, analysis of good practice, currently used intervention procedures, legislative support and perception of one's needs in connection with setting up an intervention. The conference contribution presents the theoretical starting point for the research, the methodology of the research investigation, while presenting the ongoing research results.