Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2246503, author = {Havlíčková Kysová, Šárka}, article_location = {Bratislava}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014}, keywords = {Claudio Monteverdi; Miloš Wasserbauer; Alena Vaňáková; Vladimír John; theatre; opera; Brno}, language = {cze}, issn = {0037-699X}, journal = {Slovenské divadlo}, title = {Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích}, url = {https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28530}, volume = {70}, year = {2022} }
TY - JOUR ID - 2246503 AU - Havlíčková Kysová, Šárka PY - 2022 TI - Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích JF - Slovenské divadlo VL - 70 IS - 2 SP - 203-224 EP - 203-224 PB - Slovenská akadémia vied SN - 0037699X KW - Claudio Monteverdi KW - Miloš Wasserbauer KW - Alena Vaňáková KW - Vladimír John KW - theatre KW - opera KW - Brno UR - https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28530 N2 - Studie pojednává o vybraných brněnských inscenacích hudebně-dramatického díla Claudia Monteverdiho (1567 – 1643). Zvláštní pozornost věnuje odkazu režijní školy československého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907 – 1970), který působil především v Brně a v padesátých letech 20. století také v Bratislavě. Studie vychází z mého výzkumu zaměřeného na inscenování děl Claudia Monteverdiho na českém území od prvních inscenací až do současnosti (2022). Jelikož v posledních letech byla v České republice nově nastudována některá Monteverdiho jevištní díla, kladu si otázku, jaká tématajsou prostřednictvím těchto děl diváku prezentována, případně, jaké inscenační výzvy nesou tato díla, a to zejména v oblasti režijně-scénografické koncepce. První část studie se ohlíží do minulosti 20. století, v níž nachází první setkání československých divadelníků s Monteverdim. Druhá část studie se věnuje současnosti, zejména novému monteverdiovskému projektu studenta operní režie Hudební fakulty JAMU, který vznikl na jaře 2022 ve Studiu Devítka. Na základě archivních materiálů k inscenacím, rozhovorů s pamětníky a současnými inscenátory představuje možnosti jevištní interpretace Monteverdiho děl v závislosti na proměně povědomí a představ o barokním operním divadle a jeho dobové inscenační praxi. Studie klade otázku, jaká témata či jaké motivy jsou proinscenátory důležité při prezentování těchto zhruba čtyři sta let starých děl dnešnímu diváku. ER -
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích. \textit{Slovenské divadlo}. Bratislava: Slovenská akadémia vied, 2022, roč.~70, č.~2, s.~203-224. ISSN~0037-699X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014.
|