J 2022

Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät

ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ, Magdalena

Základní údaje

Originální název

Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät

Název anglicky

Beginnings of the Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků in the context of Viennese Tonkünstler-Sozietät

Autoři

ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ, Magdalena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

MUSICOLOGICA BRUNENSIA, BRNO, MASARYKOVA UNIV, FAC ARTS, 2022, 1212-0391

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Homepage Musicologica Brunensia

Impakt faktor

Impact factor: 0.100

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00127987

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/MB2022-1-8

UT WoS

000957817200008

Klíčová slova česky

Pražský koncertní život; 19. století; händelovská recepce; oratoria; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel

Klíčová slova anglicky

Prague concert life; 19th century; Händel reception; oratorio; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel

Štítky

rivok

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 6. 2023 16:20, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

ORIG EN

V originále

Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, známá také pod názvem Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, hrála důležitou roli v etablování pražského veřejného koncertního života devatenáctého století. Pozornost badatelů vzbudila dlouhodobým uváděním oratorií Georga Friedricha Händela. Pražská Jednota vznikla po vzoru Tonkünstler-Sozietät (1771), jež se soustavně věnovala provozování oratorií a je považována za nejstarší veřejnou koncertní instituci ve Vídni. Obě společnosti byly založeny se stejným cílem: výtěžky benefičních koncertů saturovaly fond, který sloužil k zabezpečení nemohoucích hudebníků nebo pozůstalých vdov a sirotků. Cílem studie je nastínit vývoj pražského spolku v souvislosti s obdobnými filantropickými organizacemi, zejména vídeňské Tonküstler- Sozietät, a hledat, do jaké míry docházelo k vzájemným vlivům.

Anglicky

Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků [Prague's Society of Musicians] (1803–1903) played a key role in establishing the concert life of Prague of the nineteenth century. Jednota drew the interest of researchers with its extensive presentations of George Friedrich Händel's oratorio works. It was founded on the model of the Tonkünstler-Sozietät (1771), which regularly performed oratorios and is considered to be one of the earliest public concert institutions in Vienna. Both societies were established with the same goal: the proceeds of the benefit concerts went into a fund, which was used to secure disabled musicians or surviving widows and orphans. The aim of the study is to outline the development of the Prague Society in connection with similar philanthropic organizations, especially the Vienna Tonküstler-Sozietät, and to reveal to what extent they may have influenced each other.

Návaznosti

MUNI/A/1055/2021, interní kód MU
Název: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
Zobrazeno: 12. 11. 2024 12:31