J 2022

Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät

ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ, Magdalena

Basic information

Original name

Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät

Name (in English)

Beginnings of the Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků in the context of Viennese Tonkünstler-Sozietät

Authors

ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ, Magdalena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

MUSICOLOGICA BRUNENSIA, BRNO, MASARYKOVA UNIV, FAC ARTS, 2022, 1212-0391

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.100

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00127987

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000957817200008

Keywords (in Czech)

Pražský koncertní život; 19. století; händelovská recepce; oratoria; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel

Keywords in English

Prague concert life; 19th century; Händel reception; oratorio; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 6/6/2023 16:20, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

V originále

Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, známá také pod názvem Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, hrála důležitou roli v etablování pražského veřejného koncertního života devatenáctého století. Pozornost badatelů vzbudila dlouhodobým uváděním oratorií Georga Friedricha Händela. Pražská Jednota vznikla po vzoru Tonkünstler-Sozietät (1771), jež se soustavně věnovala provozování oratorií a je považována za nejstarší veřejnou koncertní instituci ve Vídni. Obě společnosti byly založeny se stejným cílem: výtěžky benefičních koncertů saturovaly fond, který sloužil k zabezpečení nemohoucích hudebníků nebo pozůstalých vdov a sirotků. Cílem studie je nastínit vývoj pražského spolku v souvislosti s obdobnými filantropickými organizacemi, zejména vídeňské Tonküstler- Sozietät, a hledat, do jaké míry docházelo k vzájemným vlivům.

In English

Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků [Prague's Society of Musicians] (1803–1903) played a key role in establishing the concert life of Prague of the nineteenth century. Jednota drew the interest of researchers with its extensive presentations of George Friedrich Händel's oratorio works. It was founded on the model of the Tonkünstler-Sozietät (1771), which regularly performed oratorios and is considered to be one of the earliest public concert institutions in Vienna. Both societies were established with the same goal: the proceeds of the benefit concerts went into a fund, which was used to secure disabled musicians or surviving widows and orphans. The aim of the study is to outline the development of the Prague Society in connection with similar philanthropic organizations, especially the Vienna Tonküstler-Sozietät, and to reveal to what extent they may have influenced each other.

Links

MUNI/A/1055/2021, interní kód MU
Name: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
Investor: Masaryk University