ROZVADSKÁ, Katarína and Lenka HLOUŠKOVÁ. Od výběru střední školy k neúspěchu u maturity: role angažovanosti (From the choice of upper-secondary school to the failure at final exam: the role of student engagement STUDENT ENGAGEMENT). In XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Od výběru střední školy k neúspěchu u maturity: role angažovanosti
Name (in English) From the choice of upper-secondary school to the failure at final exam: the role of student engagement STUDENT ENGAGEMENT
Authors ROZVADSKÁ, Katarína and Lenka HLOUŠKOVÁ.
Edition XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) volba střední školy; neúspěch; angažovanost studentů, narativní typy
Keywords in English choice of upper secondary school; failure; student engagement; narrative types
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Katarína Rozvadská, učo 449962. Changed: 13/4/2023 11:15.
Abstract
Získání vyššího sekundárního vzdělání je v mnoha případech opakovaně neúspěšných maturantů otázkou tzv. druhé šance, která v českém vzdělávacím systému chybí. Z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů z let 2018, 2019 a 2020 se v jejich narativech vynořuje vazba mezi způsoby volby střední školy, jednotlivými aspekty jejich angažovanosti a opakovaným neúspěchem u maturity, což nás vede k úvaze o principech, na kterých by mohly stát tzv. druhé šance pro neúspěšné maturanty.
Abstract (in English)
In case of failure, obtaining upper secondary education is a matter of the so-called second chance (Glorieux et al. 2011; Schuchart & Schimke, 2019), which is lacking in the Czech education system. From the point of view of repeatedly unsuccessful high school graduates from 2018, 2019 and 2020, the link between the ways of choosing a secondary school, individual aspects of their engagement and repeated failure at the high school diploma emerges in their narratives. The results lead us to think about the principles of second chances education for unsuccessful graduates, which would not be linked with the original upper secondary institution
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUName: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Acronym: DRAMA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Life pathsways of unsuccessful graduates, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 15/10/2024 07:37