k 2022

Od výběru střední školy k neúspěchu u maturity: role angažovanosti

ROZVADSKÁ, Katarína and Lenka HLOUŠKOVÁ

Basic information

Original name

Od výběru střední školy k neúspěchu u maturity: role angažovanosti

Name (in English)

From the choice of upper-secondary school to the failure at final exam: the role of student engagement STUDENT ENGAGEMENT

Authors

ROZVADSKÁ, Katarína and Lenka HLOUŠKOVÁ

Edition

XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

volba střední školy; neúspěch; angažovanost studentů, narativní typy

Keywords in English

choice of upper secondary school; failure; student engagement; narrative types

Tags

Reviewed
Změněno: 13/4/2023 11:15, Mgr. Katarína Rozvadská

Abstract

V originále

Získání vyššího sekundárního vzdělání je v mnoha případech opakovaně neúspěšných maturantů otázkou tzv. druhé šance, která v českém vzdělávacím systému chybí. Z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů z let 2018, 2019 a 2020 se v jejich narativech vynořuje vazba mezi způsoby volby střední školy, jednotlivými aspekty jejich angažovanosti a opakovaným neúspěchem u maturity, což nás vede k úvaze o principech, na kterých by mohly stát tzv. druhé šance pro neúspěšné maturanty.

In English

In case of failure, obtaining upper secondary education is a matter of the so-called second chance (Glorieux et al. 2011; Schuchart & Schimke, 2019), which is lacking in the Czech education system. From the point of view of repeatedly unsuccessful high school graduates from 2018, 2019 and 2020, the link between the ways of choosing a secondary school, individual aspects of their engagement and repeated failure at the high school diploma emerges in their narratives. The results lead us to think about the principles of second chances education for unsuccessful graduates, which would not be linked with the original upper secondary institution

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU
Name: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Acronym: DRAMA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Life pathsways of unsuccessful graduates, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education