ROZVADSKÁ, Katarína. Teoretizace struktury biograficého učení na příkladu dospělých s netradiční vzdělávací trajektorií (Theoretisation of the structure of biographical learning in the case of adults with non-traditional educational trajectory). 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teoretizace struktury biograficého učení na příkladu dospělých s netradiční vzdělávací trajektorií
Name (in English) Theoretisation of the structure of biographical learning in the case of adults with non-traditional educational trajectory
Authors ROZVADSKÁ, Katarína.
Edition 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) biografické učení; dospělí učící se; celoživotní učení; biografický výzkum; studium narativů
Keywords in English biographical learning; adults learners; lifelong learning; biographical research; study of narratives
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Changed: 22/1/2023 19:05.
Abstract
Biografické učení je holistickým a diachronickým pohledem na proces celoživotního učení. V andragogice však doposud chybí jeho systematizovaná teorie (Alheit, 2018). Příspěvek si proto klade za cíl přispět k teoretizaci biografického učení na základě analýzy narativů dospělých studentů pedagogických oborů. Data pocházejí z biografických rozhovorů realizovaných v roce 2019 s 29 netradičními studenty studujícími na českých vysokých školách (staršími 26 let, kteří měli min. rok pauzu ve formální vzdělávací dráze). Výsledkem narativní analýzy jsou tři typy biografického učení.
Abstract (in English)
Biographical learning is a holistic and diachronic view of the lifelong learning process. However, andragogy still lacks its systematized theory (Alheit, 2018). Therefore, the paper aims to contribute to the theorization of biographical learning based on the analysis of narratives of adult students from pedagogical degrees. The data come from biographical interviews in 2019 with 29 non-traditional students studying at Czech universities (at least 26 years old who had at least one year break in their formal educational trajectory). The results of the narrative analysis are three types of biographical learning.
PrintDisplayed: 24/7/2024 10:22