KNOZ, Tomáš. Zamyšlení nad rolí materiálu v architektuře raně novověkých zámků (Considering the Role of Material in Early Modern Architecture). In Gazdagová, Jana; Vrlíková, Lenka. Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, p. 127-148. ISBN 978-80-280-0012-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zamyšlení nad rolí materiálu v architektuře raně novověkých zámků
Name (in English) Considering the Role of Material in Early Modern Architecture
Authors KNOZ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění, p. 127-148, 22 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00128003
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-280-0012-7
Keywords (in Czech) materiál; materialita; architektura; dějiny umění; renesance; zámky
Keywords in English material; materiality; architecture; art history; remaissance; chateaux
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 9/2/2023 15:14.
Abstract
Historik raného novověku „zakopává“ o stavební, resp. architektonický materiál doslova na každém kroku — v urbářích, v hospodářských instrukcích, ve vrchnostenské korespondenci, ve smlouvách o dílo, na starých mapách a plánech. Zpravidla si jich ovšem všímá v kon- textu hospodářských a sociálních dějin, zatímco aspekty architektonické tvorby (v onom známém vlnasovském „tunelu raženém ze dvou stran“) přenechává historikovi umění. Můj příspěvek si v žádném případě nečiní nárok na komplexní zpracování tématu. Rád bych nicméně využil příležitosti ke stručnému zamyšlení nad vybranými aspekty role materiálu v raně novověké architektuře, resp. k drobnému po- kusu o interdisciplinární vystižení uvedeného tématu na pomezí historického a uměleckohistorického pohledu, navazujícího na mé dřívější studie věnované především problematice renesančních zámků. Vzácnost a ušlechtilost materiálu reprezentovala úroveň stavebníka i stavitele, zadavatele umělecké- ho díla i umělce. Vzácný materiál byl pro vzácnou stavbu společensky vyzdviženého stavebníka a stavitele, pro běžnou stavbu musel stačit materiál běžného charakteru. Šlo o každodenní raně novověkou úměru, která se týkala i světa mimo umění. Pro panskou tabuli byla do Čech a na Moravu dovážena vzácná vína z dalekých italských, maďarských či porýnských vinic, zatímco pro prostého uživatele mělo dostačovat víno z nedalekého vinohradu.
Abstract (in English)
The early modern historian literally “trips over” construction or architectural material at every step – in urbaria, economic instructions, seignorial correspondence, work contracts, old maps and plans. These are usually viewed within the context of social and economic history, while the aspects of architectural construction is left to art historians. This is a brief consideration of some aspects of the role material played in early modern architecture, and an attempt at an interdisciplinary description of a theme at the intersection of history and art history. The rarity and quality of the material reflected the standing of the owner and master-builder, the artist and the person who commissioned the work. This was why important early modern architects and artists selected the material themselves for their major works, and the quality of the material was seen as an essential prerequisite for a successful work. It is typical of early modern architecture that some of the material used in construction was to be admired by the viewer, while some was to be hidden.
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:28