D 2021

Zamyšlení nad rolí materiálu v architektuře raně novověkých zámků

KNOZ, Tomáš

Basic information

Original name

Zamyšlení nad rolí materiálu v architektuře raně novověkých zámků

Name (in English)

Considering the Role of Material in Early Modern Architecture

Authors

KNOZ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění, p. 127-148, 22 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00128003

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-280-0012-7

Keywords (in Czech)

materiál; materialita; architektura; dějiny umění; renesance; zámky

Keywords in English

material; materiality; architecture; art history; remaissance; chateaux

Tags

Změněno: 9/2/2023 15:14, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Historik raného novověku „zakopává“ o stavební, resp. architektonický materiál doslova na každém kroku — v urbářích, v hospodářských instrukcích, ve vrchnostenské korespondenci, ve smlouvách o dílo, na starých mapách a plánech. Zpravidla si jich ovšem všímá v kon- textu hospodářských a sociálních dějin, zatímco aspekty architektonické tvorby (v onom známém vlnasovském „tunelu raženém ze dvou stran“) přenechává historikovi umění. Můj příspěvek si v žádném případě nečiní nárok na komplexní zpracování tématu. Rád bych nicméně využil příležitosti ke stručnému zamyšlení nad vybranými aspekty role materiálu v raně novověké architektuře, resp. k drobnému po- kusu o interdisciplinární vystižení uvedeného tématu na pomezí historického a uměleckohistorického pohledu, navazujícího na mé dřívější studie věnované především problematice renesančních zámků. Vzácnost a ušlechtilost materiálu reprezentovala úroveň stavebníka i stavitele, zadavatele umělecké- ho díla i umělce. Vzácný materiál byl pro vzácnou stavbu společensky vyzdviženého stavebníka a stavitele, pro běžnou stavbu musel stačit materiál běžného charakteru. Šlo o každodenní raně novověkou úměru, která se týkala i světa mimo umění. Pro panskou tabuli byla do Čech a na Moravu dovážena vzácná vína z dalekých italských, maďarských či porýnských vinic, zatímco pro prostého uživatele mělo dostačovat víno z nedalekého vinohradu.

In English

The early modern historian literally “trips over” construction or architectural material at every step – in urbaria, economic instructions, seignorial correspondence, work contracts, old maps and plans. These are usually viewed within the context of social and economic history, while the aspects of architectural construction is left to art historians. This is a brief consideration of some aspects of the role material played in early modern architecture, and an attempt at an interdisciplinary description of a theme at the intersection of history and art history. The rarity and quality of the material reflected the standing of the owner and master-builder, the artist and the person who commissioned the work. This was why important early modern architects and artists selected the material themselves for their major works, and the quality of the material was seen as an essential prerequisite for a successful work. It is typical of early modern architecture that some of the material used in construction was to be admired by the viewer, while some was to be hidden.