ŠÍP, Radim, Denisa DENGLEROVÁ, Miroslav BIELIK, Lenka ĎULÍKOVÁ, Jan KALENDA, Markéta KOŠATKOVÁ, Martina KUROWSKI, Lenka GULOVÁ and František TRAPL. Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma (Towards an inclusive school: interaction and the norm). Brno: Masarykova univerzita, 2022, 275 pp. ISBN 978-80-280-0124-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma
Name in Czech Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma
Name (in English) Towards an inclusive school: interaction and the norm
Authors ŠÍP, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Denisa DENGLEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav BIELIK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka ĎULÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan KALENDA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Markéta KOŠATKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martina KUROWSKI (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka GULOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and František TRAPL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, 275 pp. 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00129372
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-280-0124-7
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; diferenciace; well-being; podpůrné opatření
Keywords in English inclusive education; differentiation; well-being; support measures
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 17/10/2023 22:34.
Abstract
Monografie nabízí pohled do tří škol, které naplňují představy inkluzivního vzdělávání. Management, pedagogičtí pracovníci, žáci i většina rodičů těchto škol chápou, že inkluze je možná, a že je-li skutečně dobře provedena, není to na úkor rozvoje kognitivních schopností žáků. V průběhu několika měsíců jsme sbírali data formou pozorování, rozhovodů, analýzou dokumentů, abychom popsali konkrétní charakteristiky efektivních přístupů v inkluzivním vzdělávání. Základním zjištěním našeho výzkumu je především to, že inkluze není prohloubením integrace. Je konceptem, který je založený na zcela jiných filozofických, sociologických a psychologických základech.
Abstract (in English)
The monograph offers insight into three schools that are fulfilling the ideas of inclusive education. The management, teaching staff, pupils and most parents in these schools understand that inclusion is possible and that, if it is done well, it is not at the expense of pupils' cognitive development. Several months we collected data through observations, interviews, and document analysis to describe specific characteristics of effective approaches to inclusive education. The main finding of our research is that inclusion is not a deepening of integration. It is a concept that is based on completely different philosophical, sociological and psychological foundations.
Links
GA19-13038S, research and development projectName: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Czech Science Foundation, Roads Towards 21st Century Inclusive School: An Ethnographic Approach
PrintDisplayed: 30/4/2024 15:49