k 2022

3D tisk jako příležitost pro vytváření výukových modelů pro výuku přírodopisu a biologie

VODOVÁ, Libuše, Martina JANČOVÁ, Kamil MALINKA, Lenka SOBKOVÁ, Ivo BEDNÁŘ et. al.

Basic information

Original name

3D tisk jako příležitost pro vytváření výukových modelů pro výuku přírodopisu a biologie

Name in Czech

3D tisk jako příležitost pro vytváření výukových modelů pro výuku přírodopisu a biologie

Authors

VODOVÁ, Libuše, Martina JANČOVÁ, Kamil MALINKA, Lenka SOBKOVÁ and Ivo BEDNÁŘ

Edition

Trendy v didaktice biologie, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

3D tisk, výukový model, přírodopis, biologie

Keywords in English

3D printing, Educational model, Science, Biology

Tags

International impact
Změněno: 17/1/2023 16:22, Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.

Abstract

V originále

Výukové modely si lze obstarat třemi základními způsoby – zakoupením, výrobou svépomocí nebo vytištěním na 3D tiskárně. Právě poslední možnost je vzhledem ke snadné dostupnosti 3D tiskáren stále více využívána. Realizace 3D tisku na školách však naráží na bariéry, především se jedná o absenci odborného proškolení zaměstnanců a nedostatek kvalitních návodů na tisk. V příspěvku jsou prezentovány zkušenosti s návrhy 3D modelů a dílčí výsledky jejich ověřování ve výuce přírodopisu. Vytváření a ověřování 3D modelů je v rámci katedry biologie PdF MU podpořeno dvěma projekty. Konkrétně projektem TAČR „3D tisk a jeho uplatnění ne základních a středních školách“, na jehož řešení spolupracuje Masarykova univerzita s firmou Ysoft a také projektem „Průša pro školy“, díky kterému mohou školy bezplatně získat 3D tiskárnu. V rámci obou projektů byly například vytvořeny originální modely trepky a bakterií, nebo modely octomilek pro výuku Mendelových zákonů. V současné době jsou připravovány modely pro výuku geologického učiva. Pro použití ve výuce se nám osvědčilo podpořit realističnost 3D modelů tzv. postprocesingem (např. dobarvením modelu nebo dotvořením drobných částí jako jsou brvy trepky, které jsou na 3D tiskárně obtížně vytisknutelné). Také se podílíme na testování návodů na 3D tisk modelů volně dostupných na internetu. Na základě jejich pilotního ověření jsou navrhovány úpravy, které mají běžným uživatelům usnadnit vytištění model. Závěry jsou postupně zveřejňovány na portálu Be3DAcademy.

Links

TL03000425, research and development project
Name: 3D tisk a jeho uplatnění na základních a středních školách (Acronym: 3DPrintInSchools)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, 3D printing and its applications in primary and secondary schools