STADLEROVÁ, Hana and Pavla NOVOTNÁ. Podpora expresivního projevu dítěte prostřednictvím setkávání s uměním (Supporting The Expressive Speech of Child Through Experience With Art). Online. In Daniel Kučerka, Barbora Kováčová, Alžbeta Kujlovská. Expresivita vo výchove V. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2022, p. 8-18. ISBN 978-80-7468-197-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora expresivního projevu dítěte prostřednictvím setkávání s uměním
Name (in English) Supporting The Expressive Speech of Child Through Experience With Art
Authors STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavla NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition České Budějovice, Expresivita vo výchove V. p. 8-18, 11 pp. 2022.
Publisher Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128062
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7468-197-4
Keywords in English Art education; expressive visual expression; artist – pedagogue; education style; intuitive pedagogy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/3/2023 08:47.
Abstract
Expresivní výtvarný projev by neměl být pouze výsledkem spontánních činností dítěte. Děti by se měly expresivně vyjadřovat i v rámci činností, které jsou vedeny pedagogem. Zajímavou a obohacující zkušenost jim může přinést setkání s umělcem, který je podporuje ve velkorysé tvorbě. Příspěvek představí pedagogické projekty malíře Libora Veselého, který se dlouhodobě věnuje i dětem, v kontextu závěrů soudobých výzkumů zabývajících se výtvarným vzděláváním. Předává jim nejen vlastní tvůrčí zkušenosti, současně empaticky děti podporuje v autentickém sebevyjádření.
Abstract (in English)
Expressive art should not be the only result of children’s spontaneous activities. Children should express themselves even within the activities led by the teacher. Meeting an artist, who supports them in their original creative activities, can deliver an exciting and rewarding experience. The contribution will present the pedagogical projects of the painter Libor Veselý, who has been working with children for a long time, in the context of the conclusions of contemporary research dealing with art education. He passed on his creative experiences to them and empathically supported children’s authentic self-expression.
Links
MUNI/A/1454/2021, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:19