C 2022

O perpetuu mobile a dlouhohořící olejové lampě. Zadání architektonického a uměleckého díla v rudolfínské době

KNOZ, Tomáš

Basic information

Original name

O perpetuu mobile a dlouhohořící olejové lampě. Zadání architektonického a uměleckého díla v rudolfínské době

Name (in English)

About the perpetual motion machine and the long-burning oil lamp. Commissioning an architectural and artistic work in the Rudolphine era

Authors

KNOZ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění, p. 55-79, 25 pp. MImo edice, 2022

Publisher

Books & Pipes

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00128063

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7485-266-4

Keywords (in Czech)

renesance; zámek; šlechta; architektura

Keywords in English

Renaissance; Chateau; Nobility; Architecture

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/2/2023 15:48, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Předkládaná studie se pokouší dospět ke zjištění, vypovídajícím o charakteru zadání architektonického díla v raném novověku. Především je zjevné, že zadání architektonického či uměleckého díla v raném novověku je projevem hierarchizované sociální interakce, která přesahuje rozměr umělecké tvorby. V tomto případě jde o komunikaci mezi vysokým představitelem městského patriciátu, který na počátku 17. století v uvedeném vztahu zosobňuje vrchnost, a reprezentantem o stupeň níže postaveného cechu stavitelů. Sociální rozdíl mezi zúčastněnými osobami v dané situaci není překážkou, aby při společném obědě stavitel aktivně oslovil stavebníka s návrhem změny původního plánu rekonstrukce staré radnice na zcela nový architektonický koncept. Aktivní a iniciativní role stavitele vůči stavebníkovi je v textu na jedné straně vyjádřena konstatováním, že se starosta nezlobil, na druhé straně ale jeho slovy o „neustálém uhánění“ ze strany architekta.

In English

The present study attempts to arrive at findings that tell us something about the nature of architectural commissioning in the early modern period. First of all, it is evident that the commissioning of an architectural or artistic work in the early modern period is a manifestation of a hierarchical social interaction that goes beyond the dimension of artistic creation. In this case, it is a communication between a high-ranking representative of the urban patriciate, which in the early 17th century personifies the upper class in this relationship, and a representative of the guild of builders, one level below. In this situation, the social difference between the persons involved is no obstacle to the builder actively approaching the builder at a joint lunch with a proposal to change the original plan for the reconstruction of the old town hall into a completely new architectural concept. The active and proactive role of the builder towards the developer is expressed in the text on the one hand by the statement that the mayor was not angry, but on the other hand by his words about the architect's 'constant dodging'.