KNOZ, Tomáš. O perpetuu mobile a dlouhohořící olejové lampě. Zadání architektonického a uměleckého díla v rudolfínské době (About the perpetual motion machine and the long-burning oil lamp. Commissioning an architectural and artistic work in the Rudolphine era). In Horáková, Tereza; Řezníčková, Veronika. Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění. 1st ed. Brno: Books & Pipes, 2022, p. 55-79. MImo edice. ISBN 978-80-7485-266-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name O perpetuu mobile a dlouhohořící olejové lampě. Zadání architektonického a uměleckého díla v rudolfínské době
Name (in English) About the perpetual motion machine and the long-burning oil lamp. Commissioning an architectural and artistic work in the Rudolphine era
Authors KNOZ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění, p. 55-79, 25 pp. MImo edice, 2022.
Publisher Books & Pipes
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00128063
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7485-266-4
Keywords (in Czech) renesance; zámek; šlechta; architektura
Keywords in English Renaissance; Chateau; Nobility; Architecture
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 9/2/2023 15:48.
Abstract
Předkládaná studie se pokouší dospět ke zjištění, vypovídajícím o charakteru zadání architektonického díla v raném novověku. Především je zjevné, že zadání architektonického či uměleckého díla v raném novověku je projevem hierarchizované sociální interakce, která přesahuje rozměr umělecké tvorby. V tomto případě jde o komunikaci mezi vysokým představitelem městského patriciátu, který na počátku 17. století v uvedeném vztahu zosobňuje vrchnost, a reprezentantem o stupeň níže postaveného cechu stavitelů. Sociální rozdíl mezi zúčastněnými osobami v dané situaci není překážkou, aby při společném obědě stavitel aktivně oslovil stavebníka s návrhem změny původního plánu rekonstrukce staré radnice na zcela nový architektonický koncept. Aktivní a iniciativní role stavitele vůči stavebníkovi je v textu na jedné straně vyjádřena konstatováním, že se starosta nezlobil, na druhé straně ale jeho slovy o „neustálém uhánění“ ze strany architekta.
Abstract (in English)
The present study attempts to arrive at findings that tell us something about the nature of architectural commissioning in the early modern period. First of all, it is evident that the commissioning of an architectural or artistic work in the early modern period is a manifestation of a hierarchical social interaction that goes beyond the dimension of artistic creation. In this case, it is a communication between a high-ranking representative of the urban patriciate, which in the early 17th century personifies the upper class in this relationship, and a representative of the guild of builders, one level below. In this situation, the social difference between the persons involved is no obstacle to the builder actively approaching the builder at a joint lunch with a proposal to change the original plan for the reconstruction of the old town hall into a completely new architectural concept. The active and proactive role of the builder towards the developer is expressed in the text on the one hand by the statement that the mayor was not angry, but on the other hand by his words about the architect's 'constant dodging'.
PrintDisplayed: 29/8/2024 19:30