B 2022

MABC-2 pro děti s poruchou autistického spektra. Manuál pro metodiku šetření dětí testem motoriky MABC-2

MOŽNÁ, Tereza and Hana VÁLKOVÁ

Basic information

Original name

MABC-2 pro děti s poruchou autistického spektra. Manuál pro metodiku šetření dětí testem motoriky MABC-2

Name (in English)

MABC-2 for children with autism spectrum disorder. Manual for the MABC-2 motor skills test for children

Authors

MOŽNÁ, Tereza and Hana VÁLKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

30306 Sport and fitness sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-280-0176-6

Keywords (in Czech)

porucha autistického spektra, PAS, MABC-2, Movement Assessment Battery for Children, motorika, test

Keywords in English

autism spectrum disorder, ASD, MABC-2, Movement Assessment Battery for Children, motor, test

Tags

Změněno: 18/1/2023 14:31, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Poruchy autistického spektra (PAS) jsou neuro-vývojová pervazivní multifaktoriální onemocnění dosud neznámé etiologie, která jsou často spojena s významným narušením motorických kompetencí a zpožděním motorického vývoje. S prudce vzrůstající prevalencí těchto poruch v České republice i celosvětově, jsou možnosti diagnostiky motorické úrovně dětí s PAS stále větší prioritou. Na základě výzkumu byla upravena standardní administrace a proces realizace testu motoriky pro děti Movement Assessment Battery for Children, 2. edice (MABC-2) navržením modifikací, využívající klíčové principy strukturovaného učení a TEACCH programu. Zejména se jedná o prvky: Individualizace, Strukturalizace, Vizualizace a Motivace, které byly implikovány do celého procesu testování motoriky dětí testem MABC-2.

In English

Autism spectrum disorders (ASD) are neuro-developmental pervasive multifactorial diseases of unknown aetiology that are often associated with a significant impairment of motor skills and a delay in motor development. With the rapidly increasing prevalence of these disorders in the Czech Republic and worldwide, the possibilities of diagnosing the motor skills of children with ASD are an increasingly important priority. The research modified the standard administration and implementation process of the Movement Assessment Battery for Children, 2nd edition (MABC-2) by designing modifications that utilize fundamental principles of structured learning and the TEACCH program. In particular, these elements: Individualization, Structuralization, Visualization and Motivation, were implicated in the entire process of testing children's motor skills with the MABC-2 Test.