k 2022

Čtení ve francouzštině a práce s autentickými literárními texty: výsledky kvantitativní části výzkumu

LUBĚNOVÁ MORALES, Anna

Basic information

Original name

Čtení ve francouzštině a práce s autentickými literárními texty: výsledky kvantitativní části výzkumu

Name in Czech

Čtení ve francouzštině a práce s autentickými literárními texty: výsledky kvantitativní části výzkumu

Name (in English)

Reading in French and using authentic literary texts: results of the quantitative part of the research

Authors

LUBĚNOVÁ MORALES, Anna

Edition

Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

čtení v cizím jazyce; literární text ve výuce cizích jazyků; autentický literární text; francouzština jako cizí jazyk; francouzská literatura; dotazníkové šetření

Keywords in English

reading in a foreign language; literary text in a foreign language classroom; authentic literary text; French as a foreign language; French literature; questionnaire survey
Změněno: 31/1/2023 14:06, Mgr. Anna Luběnová Morales

Abstract

V originále

Příspěvek představuje v prvé řadě disertační výzkum, který se zabývá četbou autentických literárních textů a jejich použitím v hodinách francouzštiny. Dále příspěvek prezentuje výsledky kvantitativní části výzkumu, konkrétně výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo na jaře 2022. Výzkumný vzorek tvořili vyučující francouzského jazyka na osmiletých gymnáziích v České republice. Výsledky šetření ukazují, že je mezi respondenty zájem o práci s autentickým literárním textem ve výuce, že vyučující s takovými texty pracují, považují za důležité takové texty a jejich četbu do výuky zapojit a chtějí motivovat ke čtení ve francouzštině i své žáky.

In English

This paper firstly introduces the PhD research which focuses on usage and exploration of authentic literary texts (ALT) in a French as a foreign language (FFL) classroom. Secondly, it presents the results of the quantitative part of the research, i.e. results of a questionnaire survey which took place in spring 2022. The research focused on secondary-school teachers of French as a foreign language (FFL) in the Czech Republic. The results of the survey show that Czech FFL teachers are interested in using ALT in their FFL classrooms, they use ALT as an important source in language teaching and motivate their students to explore these resources as well.

Links

MUNI/A/1305/2021, interní kód MU
Name: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University