Detailed Information on Publication Record
2022
Čtení ve francouzštině a práce s autentickými literárními texty: výsledky kvantitativní části výzkumu
LUBĚNOVÁ MORALES, AnnaBasic information
Original name
Čtení ve francouzštině a práce s autentickými literárními texty: výsledky kvantitativní části výzkumu
Name in Czech
Čtení ve francouzštině a práce s autentickými literárními texty: výsledky kvantitativní části výzkumu
Name (in English)
Reading in French and using authentic literary texts: results of the quantitative part of the research
Authors
LUBĚNOVÁ MORALES, Anna
Edition
Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, 2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
čtení v cizím jazyce; literární text ve výuce cizích jazyků; autentický literární text; francouzština jako cizí jazyk; francouzská literatura; dotazníkové šetření
Keywords in English
reading in a foreign language; literary text in a foreign language classroom; authentic literary text; French as a foreign language; French literature; questionnaire survey
Změněno: 31/1/2023 14:06, Mgr. Anna Luběnová Morales
V originále
Příspěvek představuje v prvé řadě disertační výzkum, který se zabývá četbou autentických literárních textů a jejich použitím v hodinách francouzštiny. Dále příspěvek prezentuje výsledky kvantitativní části výzkumu, konkrétně výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo na jaře 2022. Výzkumný vzorek tvořili vyučující francouzského jazyka na osmiletých gymnáziích v České republice. Výsledky šetření ukazují, že je mezi respondenty zájem o práci s autentickým literárním textem ve výuce, že vyučující s takovými texty pracují, považují za důležité takové texty a jejich četbu do výuky zapojit a chtějí motivovat ke čtení ve francouzštině i své žáky.
In English
This paper firstly introduces the PhD research which focuses on usage and exploration of authentic literary texts (ALT) in a French as a foreign language (FFL) classroom. Secondly, it presents the results of the quantitative part of the research, i.e. results of a questionnaire survey which took place in spring 2022. The research focused on secondary-school teachers of French as a foreign language (FFL) in the Czech Republic. The results of the survey show that Czech FFL teachers are interested in using ALT in their FFL classrooms, they use ALT as an important source in language teaching and motivate their students to explore these resources as well.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MU |
|