LUBĚNOVÁ MORALES, Anna. Voyages à travers les cultures grâce à la lecture (Travelling through different cultures thanks to literature). In XXVe Ecole doctorale des Pays de Vysegrad: Migrations littéraires, linguistiques, didactiques et traductologiques. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Voyages à travers les cultures grâce à la lecture
Name in Czech Cestování napříč kulturami pomocí literatury
Name (in English) Travelling through different cultures thanks to literature
Authors LUBĚNOVÁ MORALES, Anna.
Edition XXVe Ecole doctorale des Pays de Vysegrad: Migrations littéraires, linguistiques, didactiques et traductologiques, 2022.
Other information
Original language French
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na program konference
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) čtení ve francouzštině; literární text v hodinách francouzštiny; autentický literární text; dotazníkové šetření; kvantitativní výzkum
Keywords in English reading in French; literary text in a French language classroom; authentic literary text; questionnaire survey; quantitative research
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Anna Luběnová Morales, učo 471717. Changed: 20/2/2023 10:02.
Abstract
Comment l’enseignement de la littérature et la lecture des textes littéraires dans la classe de FLE ouvrent-ils aux adolescents la possibilité de migrer à la culture cible de la langue étrangère ? Comment les enseignants peuvent-ils transformer les textes authentiques littéraires aux ressources didactiques permettant de voyager entre leur propre culture et la culture étudiée dans leurs classes de FLE ? Ce sont des questions qui orientent la recherche « Lecture des textes littéraires authentiques dans les classes de FLE chez les lycéens au niveau B1 en République tchèque ». La présente contribution propose l’interprétation des résultats du questionnaire et la réflexion sur les objectifs des activités variées créées à la base de la lecture des textes authentiques littéraires avec les adolescents dans les classes FLE. À part des compétences linguistiques, culturelles et esthétiques, les textes ont le potentiel de développer aussi les compétences intellectuelles des apprenants grâce à une migration d’imaginaire qui se crée à travers cette expérience de lecture.
Abstract (in Czech)
Jak výuka literatury a četba literárních textů v hodinách francouzštiny jako cizího jazyka otevírá dospívajícím možnost přenesení se do kultury cílového cizího jazyka? Jak mohou vyučující udělat z autentických literárních textů texty didaktizované, které jim umožní "cestovat" mezi vlastní kulturou a kulturou cílového cizího jazyka? To jsou otázky, kterými se zabývá výzkum „Čtení autentických literárních textů v hodinách francouzštiny jako cizího jazyka mezi gymnazisty na úrovni B1 v České republice“. Tento příspěvek představí výsledky dotazníkového šetření, včetně jejich analýzy, a zamyšlení se nad cíli různých aktivit vytvořených na základě četby autentických literárních textů v hodinách francouzštiny jako cizího jazyka. Kromě jazykové kompetence, interkulturních a estetických dovedností, mají texty také potenciál rozvíjet u studentů intelektuální kompetenci a to zejména díky rozvoji schopnosti představivosti, která se vytváří právě prostřednictvím čtenářské zkušenosti.
Abstract (in English)
How does the teaching of literature and the reading of literary texts in the FFL class open up to adolescents the possibility of migrating to the target culture of the foreign language? How can teachers transform authentic literary texts into didactic resources allowing them to travel between their own culture and the culture studied in their FFL classes? These questions guide the research “Reading of authentic literary texts in FFL classes among high school students at level B1 in the Czech Republic”. This contribution proposes the interpretation of the results of the questionnaire and the reflection on the objectives of the varied activities created on the basis of the reading of authentic literary texts with adolescents in FFL classes. Apart from linguistic, cultural and aesthetic skills, texts have the potential to also develop the intellectual skills of learners thanks to the imagination that is created through this reading experience.
Links
MUNI/IGA/1143/2021, interní kód MUName: Digital Reading Log: An Educational Tool for FSL Teachers
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/7/2024 07:24