POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana and František TŮMA. Sdílení průběhu i výsledků pedagogického výzkumu : zkušenosti členů ČAPV (Sharing the processes and results of educational research : The experience of the CAPV members). Online. In Poláchová Vašťatková, Jana; Tůma, František. Inspirace pro výzkum : nahlédnutí do metodologie pedagogiky. Brno: Česká asociace pedagogického výzkumu, 2022, p. 6-18. ISBN 978-80-7392-387-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sdílení průběhu i výsledků pedagogického výzkumu : zkušenosti členů ČAPV
Name (in English) Sharing the processes and results of educational research : The experience of the CAPV members
Authors POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Inspirace pro výzkum : nahlédnutí do metodologie pedagogiky, p. 6-18, 13 pp. 2022.
Publisher Česká asociace pedagogického výzkumu
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00128171
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7392-387-7
Keywords (in Czech) pedagogický výzkum; výzkumné metody; Česká asociace pedagogického výzkumu
Keywords in English educational research; research methods; Czech Educational Research Association
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Rajsová, učo 438994. Changed: 21/2/2023 15:13.
Abstract
Tato úvodní kapitola zasazuje knihu do kontextu aktuálních publikací věnovaných výzkumným metodám a metodologii v pedagogickém výzkumu. Dokládáme, že kniha vyplňuje vzniklou mezeru tím, že se zaměřuje na metodologické aspekty několika výzkumných projektů, jež byly realizovány členy České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). Ve světle poslání ČAPV analyzujeme a diskutujeme afiliace 242 členů asociace a ukazujeme, že existuje značná heterogenita, jelikož členové jsou afiliováni nejen k pedagogickým a filozofickým fakultám, ale také k mnoha dalším fakultám; 18 členů nemá afiliaci k univerzitě. Vyvozujeme, že členové zahrnují osoby zabývající se pedagogickým výzkumem stejně jako osoby z jiných akademických oblastí a učitele, kteří se mohou zajímat o pedagogickým výzkum nebo jím být inspirováni. Tato heterogenita umožňuje naplnit misi ČAPV, jelikož výzkumná zjištění mohou být komunikována k praktikům. Identifikujeme dvě kontradikce, jež mohou v budoucnu formovat rozvoj Asociace. Nejprve se zabýváme tenzí mezi zaměřením na excelenci a zaměřením na síťování. Poté pojednáváme o zaměření na globální aspekty (např. internacionalizace, publikování v mezinárodních časopisech) a lokální aspekty (např. zaměření na místní prostředí, publikování v českých časopisech) činnosti. Vyvozujeme, že v budoucnu bude nezbytné udržovat a balancovat aktivity asociace ve vztahu k těmto zaměřením.
Abstract (in English)
The introductory chapter situates the present book within latest publications dedicated to research methods in educational research. We show that the present book fills a gap by focusing on the methodological aspects of several research projects conducted by members of the Czech Educational Research Association (CAPV). In light of the CAPV’s mission, we examine and discuss the affiliations of the 242 members of the Association and show that there is a high heterogeneity – the members are affiliated not only with faculties of education and arts, but also with a wide range of other faculties; 18 members are not affiliated with universities at all. We conclude that members include persons engaged in educational research as well as persons from other academic fields and teachers who may be interested in or inspired by educational research. This heterogeneity makes it possible to fulfill the mission of the Association in that research findings can be communicated with practitioners. We identify two sets of contradictions that may shape the development of the Association in the future. First, we discuss the tension between the orientation to excellence and orientation to networking. Second, we deal with the orientation to the global (including internationalization, publishing in international journals) and orientation to the local (such as focusing on the local settings, publishing in Czech journals). We conclude that in the future, it will be necessary to maintain and balance the Association’s activities in line with these orientations.
PrintDisplayed: 24/6/2024 07:39