C 2022

Sdílení průběhu i výsledků pedagogického výzkumu : zkušenosti členů ČAPV

POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana and František TŮMA

Basic information

Original name

Sdílení průběhu i výsledků pedagogického výzkumu : zkušenosti členů ČAPV

Name (in English)

Sharing the processes and results of educational research : The experience of the CAPV members

Authors

POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Inspirace pro výzkum : nahlédnutí do metodologie pedagogiky, p. 6-18, 13 pp. 2022

Publisher

Česká asociace pedagogického výzkumu

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00128171

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7392-387-7

Keywords (in Czech)

pedagogický výzkum; výzkumné metody; Česká asociace pedagogického výzkumu

Keywords in English

educational research; research methods; Czech Educational Research Association

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 21/2/2023 15:13, Mgr. Kateřina Rajsová

Abstract

V originále

Tato úvodní kapitola zasazuje knihu do kontextu aktuálních publikací věnovaných výzkumným metodám a metodologii v pedagogickém výzkumu. Dokládáme, že kniha vyplňuje vzniklou mezeru tím, že se zaměřuje na metodologické aspekty několika výzkumných projektů, jež byly realizovány členy České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). Ve světle poslání ČAPV analyzujeme a diskutujeme afiliace 242 členů asociace a ukazujeme, že existuje značná heterogenita, jelikož členové jsou afiliováni nejen k pedagogickým a filozofickým fakultám, ale také k mnoha dalším fakultám; 18 členů nemá afiliaci k univerzitě. Vyvozujeme, že členové zahrnují osoby zabývající se pedagogickým výzkumem stejně jako osoby z jiných akademických oblastí a učitele, kteří se mohou zajímat o pedagogickým výzkum nebo jím být inspirováni. Tato heterogenita umožňuje naplnit misi ČAPV, jelikož výzkumná zjištění mohou být komunikována k praktikům. Identifikujeme dvě kontradikce, jež mohou v budoucnu formovat rozvoj Asociace. Nejprve se zabýváme tenzí mezi zaměřením na excelenci a zaměřením na síťování. Poté pojednáváme o zaměření na globální aspekty (např. internacionalizace, publikování v mezinárodních časopisech) a lokální aspekty (např. zaměření na místní prostředí, publikování v českých časopisech) činnosti. Vyvozujeme, že v budoucnu bude nezbytné udržovat a balancovat aktivity asociace ve vztahu k těmto zaměřením.

In English

The introductory chapter situates the present book within latest publications dedicated to research methods in educational research. We show that the present book fills a gap by focusing on the methodological aspects of several research projects conducted by members of the Czech Educational Research Association (CAPV). In light of the CAPV’s mission, we examine and discuss the affiliations of the 242 members of the Association and show that there is a high heterogeneity – the members are affiliated not only with faculties of education and arts, but also with a wide range of other faculties; 18 members are not affiliated with universities at all. We conclude that members include persons engaged in educational research as well as persons from other academic fields and teachers who may be interested in or inspired by educational research. This heterogeneity makes it possible to fulfill the mission of the Association in that research findings can be communicated with practitioners. We identify two sets of contradictions that may shape the development of the Association in the future. First, we discuss the tension between the orientation to excellence and orientation to networking. Second, we deal with the orientation to the global (including internationalization, publishing in international journals) and orientation to the local (such as focusing on the local settings, publishing in Czech journals). We conclude that in the future, it will be necessary to maintain and balance the Association’s activities in line with these orientations.