SLÁDKOVÁ, Věra and Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ. Request strategies and modification devices as performed by Czech EFL learners: A focus on borrowing objects. Discourse and Interaction. Brno: Masarykova univerzita, 2022, vol. 15, No 2, p. 128-150. ISSN 1802-9930. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/DI2022-2-128.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Request strategies and modification devices as performed by Czech EFL learners: A focus on borrowing objects
Name in Czech Strategie a modifikátory používané v žádostech českými studenty angličtiny jako cizího jazyka: Půjčování předmětů
Authors SLÁDKOVÁ, Věra and Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ.
Edition Discourse and Interaction, Brno, Masarykova univerzita, 2022, 1802-9930.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/DI2022-2-128
Keywords (in Czech) strategie žádostí; zdvořilost; head acts; interní modifikační nástroje; externí modifikační nástroje; pragmatická kompetence
Keywords in English request strategies; politeness; head acts; internal modification; external modification; pragmatic competence
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Věra Sládková, učo 460333. Changed: 25/1/2023 20:36.
Abstract
This study presents an analysis of informal written requests from the national school-leaving exam and simulated spoken requests collected via Written Discourse Completion Task (WDCT) to describe pragmalinguistic features used by Czech EFL learners in requests for borrowing objects. In both types of data, the findings reveal strong preference for conventionally indirect strategies and external modification, but considerable underuse of softeners within head acts. The written requests show significant reiteration with a great deal of modification devices outside head acts and a higher proportion of face-threatening features, such as expectations and direct strategies realized by want statements and imperatives. The WDCT requests tend to employ more face-saving strategies but show less variability in request realization. Consequently, awareness raising activities, helping Czech EFL learners fully understand the face-threatening nature of requests, as well as explicit metapragmatic treatment, focusing on strategic use of requests constituents, are recommended.
Abstract (in Czech)
Tato studie představuje analýzu neformálních psaných žádostí z maturitní zkoušky z anglického jazyka a simulovaných mluvených žádostí popisujících pragmalingvistické jevy, které čeští studenti angličtiny jako cizího jazyka používají v žádostech zaměřených na půjčování předmětů. Jádra žádostí získaných z obou zdrojů jsou realizována převážně konvenčními nepřímými strategiemi s výraznou podporou externích modifikátorů, zatímco zjemňující výrazy jsou v jádrech žádostí používány výjimečně. Psané žádosti se vyznačují častým opakováním, převahou modifikátorů nacházejících se mimo jádra žádostí a vyšším procentem tvář ohrožujících jevů, jako například vyjadřování očekávání, že žádosti bude vyhověno, či používání přímých strategií v jádrech žádostí formou frází obsahujících sloveso „want“ a imperativy. Simulované mluvené žádosti obsahují více tvář ochraňujících strategií, ale prokazují menší variability v realizaci žádostí. Aktivity zaměřené na zvýšení povědomí o zdvořilé realizaci žádostí a na pochopení jejich tvář ohrožujícího potenciálu by měly být následovány explicitní výukou o zdvořilých strategiích žádostí a jejich součástí.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/8/2024 09:02