VÁVRA, Dušan. Correct naming in early medieval China. In The Power of Language: Correcting Names in Chinese Thought and Society Past and Present. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Correct naming in early medieval China
Name in Czech Otázka správného pojmenování v raně středověké Číně
Authors VÁVRA, Dušan.
Edition The Power of Language: Correcting Names in Chinese Thought and Society Past and Present, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Wang Bi, Guo Xiang, čínské myšlení, raně středověká Čína
Keywords in English Wang Bi, Guo Xiang, Chinese thought, early medieval China
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D., učo 18733. Changed: 23/1/2023 11:29.
Abstract
In this paper I explore the problem of correct naming (i.e. “attaching names to realities”) in three texts written in the 3rd-4th centuries AD: Xu Gan’s Balanced Discourses, Wang Bi’s Commentary on the Laozi and Guo Xiang’s Commentary on the Zhuangzi. In the first part, the paper demonstrates that all three texts share a general framework concerning the dichotomy between names and corresponding realities. The texts stress the importance of a person’s inner reality, out of which the corresponding name (or fame) is supposed to stem naturally (instead of attaching the name on the basis of outwardly manifested signs, which the texts refuse in unison). In the second part, the paper addresses the problem of differences between these texts. It is firstly argued the differences can be read as a development in social and cultural environment in which these texts were written. Secondly, the paper argues that the differences between Wang Bi’s and Guo Xiang’s commentaries (commonly approached as differences between their philosophies), are grasped more aptly if understood primarily from the nature of the commented texts (Laozi and Zhuangzi). The paper argues that the philosophies of Wang Bi and Guo Xiang may in fact be very close and the differences between their commentaries are informed mainly by the content and cultural status of the commented texts.
Abstract (in Czech)
V tomto článku zkoumám problém správného pojmenování (tj. „připojování jmen k realitě“) ve třech textech napsaných ve 3.–4. století našeho letopočtu: Xu Gan’s Balanced Discourses, Wang Bi’s Commentary on Laozi a Guo Xiang’s Commentary on the Zhuangzi. V první části práce ukazuje, že všechny tři texty sdílejí obecný rámec týkající se dichotomie mezi jmény a odpovídajícími skutečnostmi. Texty zdůrazňují důležitost vnitřní reality člověka, z níž má odpovídající jméno (nebo sláva) přirozeně pramenit (místo připojování jména na základě navenek projevených znaků, které texty unisono odmítají). V druhé části se příspěvek zabývá problémem rozdílů mezi těmito texty. Nejprve se tvrdí, že rozdíly lze číst jako vývoj sociálního a kulturního prostředí, ve kterém byly tyto texty napsány. Za druhé, článek tvrdí, že rozdíly mezi komentáři Wang Bi a Guo Xiang (běžně se k nim přistupuje jako k rozdílům mezi jejich filozofiemi) jsou lépe uchopitelné, pokud jsou chápány především z povahy komentovaných textů (Laozi a Zhuangzi). Příspěvek tvrdí, že filozofie Wang Bi a Guo Xiang si mohou být ve skutečnosti velmi blízké a rozdíly mezi jejich komentáři jsou ovlivněny především obsahem a kulturním statusem komentovaných textů.
Links
MUNI/FF-DEAN/1773/2021, interní kód MUName: Koncept čínských hodnot v politickém diskurzu v současné ČLR
Investor: Masaryk University, FA Dean's program
PrintDisplayed: 29/7/2024 16:21