SIKOROVÁ, Tereza and Tomáš MORAVANSKÝ. Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun (Choreography in social space: Postclown). 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun
Name in Czech Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun
Name (in English) Choreography in social space: Postclown
Authors SIKOROVÁ, Tereza and Tomáš MORAVANSKÝ.
Edition 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW web konference
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) choreografie, sitespecific, klaun, performance, výzkum
Keywords in English choreography; site specific; clown; performance; research; dance; movement
Tags choreografický výzkum, choreografie, klaun, performance, site specific, veřejný prostor
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/3/2023 08:32.
Abstract
Konferenční příspěvek v podobě audiovizuálního díla zpracovává jednu performativní situaci, která je součástí choreografického a teoretického výzkumu pod souhrným názvem Choreografie v sociálním prostoru. Umělecké dílo formou neurčité kulturní události (intervence do veřejného prostoru), pracuje s představivostí návštěvníků ve smyslu „co kdyby se něco stalo“. Klauny obvykle chápeme jako někoho, kdo nás má pobavit svou neohrabaností nebo nás má vyděsit. Pokud klaun nic takového nedělá a jen si hledí své práce zachránce v případě nebezpečí, může se zdát svému okolí trochu podezřelý. Napětí z takového očekávání, že se něco stane, staví situaci na hlavu. Návštěvníci se stávají těmi, kteří se na základě podezření mohou začít chovat komicky, iracionálně, začít si v hlavě vytvářet vlastní scénáře a jednat podle nich nebo to prostě ignorovat a plavat dál. Návštěvník tak může bezděčně převzít roli klauna, zatímco skutečný klaun se chová jakoby nic. Intervence je situací ve veřejném prostoru, kde se diváci spolu s náhodnými kolemjdoucími stávají součástí samotného díla a jejich (ne)přítomnost zároveň dílo vypráví. Výzkum zpracovával možnosti choreografie (zahrnující také nečinnost a pasivitu jako pohyb) za účelem aktivizace okolních institucí a (náhodných) diváků. Měl několik fází, přičemž se odehrával v Brně (Plavecký stadion Lužánky), v Žilině (Festival současného divadla a tance KioSK), v Záhřebu (Festival alternativního a experimentálního projevu FAKI) a v Lipsku (Galerie Helmut) ve spolupráci s umělcem Tomášem Moravanským a výtvarnicí Kamilou Kouřilovou.
Abstract (in English)
The conference paper, in the form of an audiovisual work, deals with one performative situation that is part of choreographic and theoretical research under the summary title Choreography in Social Space. The artwork, in the form of an indeterminate cultural event (intervention in public space), works with the imagination of visitors in the sense of "what if something happened". We usually understand clowns as someone to amuse us with their clumsiness or to scare us. If a clown is doing no such thing and just looking to his job as a rescuer in case of danger, he may seem a little suspicious to his surroundings. The tension of such an expectation that something will happen turns the situation on its head. The visitors become the ones who may start to act comically, irrationally based on their suspicions, start to create their own scenarios in their heads and act on them, or just ignore it and move on. Thus, the visitor may unwittingly assume the role of a clown, while the real clown acts as if nothing has happened. The intervention is a situation in a public space where the audience, along with random passers-by, become part of the work itself, and their (in)presence also narrates the work. The research elaborated the possibilities of choreography (including inactivity and passivity as movement) in order to activate surrounding institutions and (casual) spectators. It had several phases, taking place in Brno (Lužánky Swimming Pool), Žilina (KioSK Festival of Contemporary Theatre and Dance), Zagreb (FAKI Festival of Alternative and Experimental Expression) and Leipzig (Galerie Helmut) in collaboration with artists Tomáš Moravanský and Kamila Kouřilová.
Links
MUNI/A/1454/2021, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/7/2024 01:22