C 2022

Baptisterium San Giovanni v Neapoli: mozaiky, rituály a lidská těla

FOLETTI, Ivan

Basic information

Original name

Baptisterium San Giovanni v Neapoli: mozaiky, rituály a lidská těla

Name (in English)

Baptistery of San Giovanni in Naples: mosaics, rituals and human bodies

Authors

FOLETTI, Ivan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění, p. 197-211, 15 pp. 2022

Publisher

Books & Pipes

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00128229

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7485-266-4

Keywords in English

San Giovanni in Fonte; Objects; Initiatory Rituals; Embodied Presence

Tags

Změněno: 22/5/2024 15:14, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Tento esej má za výchozí bod baptisterium v Neapoli, které je zásadním místem pro pochopení vztahu mezi liturgií a obrazy. Jde však také o místo kde je možné se zamyslet nad způsobem, jakým movité předměty dotvářely rituální situaci iniciačních obřadů. Slonovinové tabulky, pyxidy, hřebeny a další předměty jsou zkoumány jako nástroje určené k umožnění křtu na praktické úrovni. Stejně tak se jejich výzdoba stala organickou součástí obecného iniciačního lexikonu. Drobné předměty a monumentální obrazy tak jakoby v jakémsi dobře vyladěném souzvuku představovaly tytéž pojmy, které jsou pro obřad křesťanské iniciace zásadní.

In English

Taking the baptistery in Naples, an essential site for understanding the relationship between liturgy and images, as a starting point for discussion, this essay reflects on the way movable objects completed the ritual landscape of initiatory rites. Ivory tablets, pyxides, combs, and other objects are examined as tools designed to make baptism possible on a practical level. Likewise, their decorations became organic parts of the general initiatory lexicon. In this way, small objects and monumental images, as if in a kind of well-worn tune, represented the same concepts essential to the rite of Christian initiation.

Links

MUNI/A/1022/2021, interní kód MU
Name: Poutní umění ve středověku jako tělesný zážitek: krajina, poutník a poklad (Acronym: KPP)
Investor: Masaryk University