SLÁDKOVÁ, Věra. Grammatical collocations in English exam texts written by Czech secondary-school students. Online. In Irena Hůlková, Renata Povolná, Radek Vogel. Patterns and Variation in English Language Discourse: 9th Brno Conference on Linguistics Studies in English. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2022, p. 120 - 140. ISBN 978-80-280-0211-4. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0212-2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Grammatical collocations in English exam texts written by Czech secondary-school students
Name in Czech Gramatické kolokace v maturitních pracích z angličtiny napsaných českými středoškolskými studenty
Authors SLÁDKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Patterns and Variation in English Language Discourse: 9th Brno Conference on Linguistics Studies in English, p. 120 - 140, 21 pp. 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128232
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-280-0211-4
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0212-2022
Keywords (in Czech) komplemantace slovesa; gramatické kolokace; koligace; gerundiální a infinitivní konstrukce; komplementační vzorce; sekvence dvou sloves; infinitivní konstrukce a gerundiální konstrukce
Keywords in English post-verbal complementation; grammatical collocations; colligations; non-finite clauses; complementation patterns; two-verb sequences; infinitive clauses; ing-clauses
Changed by Changed by: Mgr. Věra Sládková, učo 460333. Changed: 25/1/2023 20:44.
Abstract
This paper focuses on the frequency and accuracy of five types of grammatical collocations G8E-G8I (Benson et al. 1986) in CZEMATELC, an English language learner corpus (8,338 types; 211,503 tokens) consisting of 1,841 English exam texts from the written part of the national school-leaving exams between 2015 and 2019. The findings reveal the prevalence of A1-A2 CEFR level colligations relying on a limited number of verb lemmas, a wide incorrect pattern variation and a preference for patterns that are also the most frequent patterns of their Czech equivalents.
Abstract (in Czech)
Tato studie se zaměřuje na četnost a přesnost použití pěti typů gramatických kolokací G8E-G8I (Benson et al, 1986) v žákovském korpusu anglického jazyka CZEMATELC (8338 různých slov, 211 503 všech slov) skládajícím se ze 1841 slohových pracích napsaných jakou součást maturitní zkoušky z anglického jazyka napsaných mezi roky 2015–2019. Výsledky ukazují, že ve slohových pracích převládají gramatické kolokace na úrovních A1–A2 podle SERRJ, které obsahují omezené množství slovesných lemmat a široké spektrum chybných koligačních vzorců. U sloves převládají koligační vzorce, které odpovídají koligačním vzorcům v češtině.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 8/9/2024 02:10