BUDÍNOVÁ, Irena. Matematicky nadaný žák ve školním prostředí: Případová studie (Mathematically gifted pupil in the school environment: A case study). Svět nadání. Brno: Národní institut pro další vzdělávání, 2021, X, No 2, p. 22-45. ISSN 1805-7217.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Matematicky nadaný žák ve školním prostředí: Případová studie
Name (in English) Mathematically gifted pupil in the school environment: A case study
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Svět nadání, Brno, Národní institut pro další vzdělávání, 2021, 1805-7217.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00128234
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) nadaní žáci; matematické nadání; matematická úloha; řešitelské strategie
Keywords in English gifted pupils; mathematical gift; mathematical task; solving strategies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 28/2/2023 17:52.
Abstract
Článek stručně teoreticky pojednává o vzdělávání nadaných žáků a o různých skupinách nadaných žáků, které jsou určitým způsobem ve školním prostředí znevýhodněny a existuje u nich zvýšené riziko, že je učitelé nebudou umět identifikovat a adekvátně rozvíjet. Případová studie se věnuje matematicky nadanému žákovi 8. ročníku a jeho obtížím pří průchodu školní docházkou. Na jeho případě je ilustrováno, že problematika nadání není dodnes některým učitelům vlastní a důsledkem je časté riziko, že nadané děti jsou vnímány spíše jako zvláštní. Cílem článku je hledat odpovědi na čtyři výzkumné otázky, týkající se školního prostředí, možnosti rozvíjení nevšedního nadání žáka a rovněž řešitelských strategií, které žák používá.
Abstract (in English)
The article briefly theoretically discusses the education of gifted students and various problematic groups of gifted students who are disadvantaged in some way in the school environment and are at increased risk of not being identified and adequately developed.. The case study deals with a mathematically gifted 8th grade student and his difficulties in going through school. In his case, it is illustrated that the issue of giftedness is still not clear to some teachers and the result is a frequent risk that gifted children are perceived as rather strange. The aim of the article is to find answers to four research questions concerning the school environment, the possibility of developing the extraordinary gift of the pupil and also the solving strategies that the pupil uses.
PrintDisplayed: 28/8/2024 11:15