SPEICH, Heinrich. Fortsetzung der Pläne in gleicher Richtung. Der Bahnbau am Walensee 1855-1865 (Continuation of the plans in the same direction. The construction of the railway on Lake Walen 1855-1865). 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fortsetzung der Pläne in gleicher Richtung. Der Bahnbau am Walensee 1855-1865
Name in Czech Pokračování plánů stejným směrem. Výstavba železnice na Walenském jezeře 1855-1865
Name (in English) Continuation of the plans in the same direction. The construction of the railway on Lake Walen 1855-1865
Authors SPEICH, Heinrich.
Edition 2019.
Other information
Type of outcome Popularizing texts and activities
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Železnice; stavebnictví; infrastruktura, industrializace
Keywords in English Railway; Construction; Infrastructure, Industrialisation
Changed by Changed by: Olga Barová, učo 238544. Changed: 21/2/2023 14:23.
Abstract
Am ersten Leseabend wurde von Dr. Klara Hübner kurz in Konzept und historischen Ausprägungen von Infrastruktur eingeführt. Danach stand der Bahnbau am Walensee im Zentrum. Umstritten war damals vor allem die Streckenführung um Weesen: Während die damalige Südostbahn eine Linienführung auf der linken Seite des Linthkanals geplant hatte, bestand der Kanton St. Gallen darauf, dass die Bahnlinie dem Hangfuss folgen müsse, um den Bahnhof in die Nähe des Städtchens legen zu können. Im Brief der Direktion an den Kleinen Rath des Kantons St.Gallen versuchte die Bahngesellschaft, die Regierung von den Nachteilen dieser Linienführung zu überzeugen, nachdem auch ein Gutachten diese Linienführung bestätigt hatte. Die St. Galler Regierung blieb hart und verlangte den „Umweg“ über Weesen. Erst mit dem Bau des neuen Kerenzerberg-Bahn-Tunnels (1961) und der Linienführung entlang der Autobahn (1969) wurde die alte Bahnstrecke und der Bahnhof in Weesen an die heutige Stelle verlegt.
Abstract (in Czech)
Dr. Klara Hübnerová na prvním čtecím večeru stručně představila pojem a historickou charakteristiku infrastruktury. Poté se pozornost soustředila na výstavbu železnice kolem jezera Walen. V té době byla trasa kolem Weesenu obzvláště kontroverzní: Zatímco Südostbahn tehdy plánovala trať po levé straně Lineckého kanálu, kanton St.Gallen trval na tom, že trať musí vést po úpatí svahu, aby bylo možné umístit stanici v blízkosti městečka. V dopise ředitelství Malé radě kantonu Sankt Gallen se železniční společnost snažila přesvědčit vládu o nevýhodnosti tohoto vedení, když toto vedení potvrdil i znalecký posudek. Vláda v Sankt Gallenu zůstala neústupná a požadovala "odklonění" prostřednictvím Weesena. Teprve po výstavbě nového železničního tunelu Kerenzerberg (1961) a vedení trasy podél dálnice (1969) byly stará železniční trať a nádraží ve Weesenu přesunuty na současné místo.
Abstract (in English)
On the first reading evening, Dr Klara Hübner briefly introduced the concept and historical characteristics of infrastructure. Then the focus was on the construction of the railway around Lake Walen. At that time, the route around Weesen was particularly controversial: While the Südostbahn at the time had planned a line on the left side of the Linth Canal, the canton of St. Gallen insisted that the railway line had to follow the foot of the slope in order to be able to place the station near the small town. In the directorate's letter to the Small Council of the Canton of St.Gallen, the railway company tried to convince the government of the disadvantages of this alignment, after an expert opinion had also confirmed this alignment. The St. Gallen government remained firm and demanded the "diversions" via Weesen. It was not until the construction of the new Kerenzerberg railway tunnel (1961) and the routing along the motorway (1969) that the old railway line and the station in Weesen were moved to their present location.
PrintDisplayed: 11/8/2024 07:01