Detailed Information on Publication Record
2021
Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers
ČERVENKA, Karel, Věra VOJTOVÁ and Petra RÖDEROVÁBasic information
Original name
Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers
Authors
ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Věra VOJTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra RÖDEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 196 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00128236
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-280-0247-3
Keywords (in Czech)
speciální pedagogika; speciální pedagog; speciální vzdělávací potřeby; speciální edukační potřeby; společné vzdělávání; kvalitativní výzkum; sociální inkluze
Keywords in English
special needs education; special educational needs teacher; special educational needs; inclusive education; qualitative research; social inclusion
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2024 18:35, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
V originále
The book discusses the role of special educational needs teachers in the contemporary school environment in the Czech Republic from their perspective. The book presents selected findings of qualitative research. There were approached special education teachers with diverse specializations as research participants – professionals in the field of speech therapy, visual impairment, physical or intellectual disability, behavioral and emotional difficulties/disorders, hearing impairment, and learning disabilities. These were special educational needs teachers working in the field, i.e. in schools and school facilities. The text offers insight into the profession and the professional experience of special educational needs teachers for special needs education students. For teachers (including special educational needs teachers), the text represents an opportunity to reflect on their professional position, activities, and experience.
In Czech
Kniha pojednává o roli speciální pedagogiky a speciálních pedagogů v současném školském prostředí v České republice a to z pohledu samotných speciálních pedagogů. Jádrem knihy jsou vybraná zjištění kvalitativního výzkumu, který se zaměřil právě na to, jak samotní speciální pedagogové na svou profesi pohlížejí. Coby participanti výzkumu byli oslovováni speciální pedagogové s rozmanitým oborovým zaměřením – logopedie, oftalmopedie, somatopedie, etopedie, psychopedie, surdopedie, specifické poruchy učení. Šlo o speciální pedagogy, kteří aktuálně působí v terénu, tj. ve školách a školských zařízeních. Studentům speciální pedagogiky text nabízí nahlédnutí „pod pokličku“ profese speciálního pedagoga. Pro pedagogy (včetně pedagogů speciálních) je text příležitostí k reflexi své profesní pozice, činností a zkušenosti.
Links
MUNI/A/1432/2018, interní kód MU |
|