J 2021

On the Language of Student Teachers’ Professional Vision: How Do Pre-Service EFL Teachers Comment on Classroom Videos of Pupil Engagement?

JANÍK, Miroslav, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK and Zuzana JUŘÍKOVÁ

Basic information

Original name

On the Language of Student Teachers’ Professional Vision: How Do Pre-Service EFL Teachers Comment on Classroom Videos of Pupil Engagement?

Authors

JANÍK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana JUŘÍKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2021, 1802-4637

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00129395

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

profesní vidění; žákovské spojení; word clouds; verbalizace

Keywords in English

professional vision; pupil engagement; word clouds; verbalisation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/3/2023 16:54, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Teacher’s professional vision is a well-researched concept that highlights the importance of noticing salient issues in classroom situations and reasoning about them. This paper aimed to investigate pre-service teachers’ professional vision of pupil engagement: what student teachers notice in classroom videos regarding pupil engagement and how they verbalize it. The data was collected using interviews with classroom videos as prompts. 20 English as a foreign language pre-service teachers participated in the study. The data was analysed using qualitative content analysis and word clouds. The results suggest that pupil engagement is observed on three levels: behavioural, cognitive, and emotional, and it is seen in connection with classroom factors influencing it; the most mentioned one being teacher actions. To verbalize their noticing of pupil engagement, student teachers used wors and phrases that describe engagement directly (such as “participate”, “enjoy”, “respond”) or indirectly, for example through descriptions of actions (“raising hands”) or suggestions of cognitive involvement with the content (“know” or “remember”). Understanding how student teachers talk about pupil engagement can help us tease out important points in discussions during teacher education programmes and, in doing so, aid the pre-service teachers in framing their noticing and developing their professional vision.

In Czech

Profesní vidění učitelů je dobře prozkoumaný koncept, který zdůrazňuje důležitost všímat si podstatných otázek v situacích ve třídě a uvažovat o nich. Cílem studie bylo prozkoumat profesní vidění studentů učitelství v oblasti zapojení žáků: čeho si studenti učitelství všímají na videozáznamech ze tříd, pokud jde o zapojení žáků, a jak to verbalizují. Data byla shromážděna pomocí rozhovorů nad videozáznamy výuky. Studie se zúčastnilo 20 učitelů angličtiny jako cizího jazyka. Data byla analyzována pomocí kvalitativní obsahové analýzy a word clouds. Výsledky naznačují, že zapojení žáků je pozorováno na třech úrovních: behaviorální, kognitivní a emocionální, a je vnímáno v souvislosti s faktory třídy, které ho ovlivňují; nejčastěji je zmiňováno jednání učitele. K verbalizaci svých postřehů o zapojení žáků používali studenti učitelství slova a slovní spojení, která zapojení popisují přímo (jako "účastnit se", "užívat si", "reagovat") nebo nepřímo, například prostřednictvím popisu činností ("zvedat ruce") nebo náznaků kognitivního zapojení do obsahu ("znát" nebo "pamatovat si"). Pochopení toho, jak studenti učitelství mluví o zapojení žáků, nám může pomoci identifikovat důležité aspekty v diskusích během vzdělávání učitelů, a tím pomoci učitelům během studia při formulování jejich všímání si a rozvoji jejich profesního vidění.

Links

GA17-15467S, research and development project
Name: Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
Investor: Czech Science Foundation, English teachers’ professional vision in/on action in communicative activities from the perspective of eye tracking