Detailed Information on Publication Record
2022
Politická praxe – výzva pro české vzdělavatele v sociální práci
ZOGATA-KUSZ, Agnieszka, Pavel NAVRÁTIL and Tatiana MATULAYOVÁBasic information
Original name
Politická praxe – výzva pro české vzdělavatele v sociální práci
Name (in English)
Policy Practice – A Challenge for Czech Social Work Educators
Authors
ZOGATA-KUSZ, Agnieszka, Pavel NAVRÁTIL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tatiana MATULAYOVÁ (703 Slovakia)
Edition
Socialni Prace – Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2022, 1213-6204
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50403 Social topics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/22:00128256
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
politická praxe; prosazování práv; politická angažovanost; makropraxe; reformní paradigma; vzdělávání
Keywords in English
policy advocacy; macropractice; political engagement; reform paradigm
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 24/3/2023 11:55, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
CÍLE: Politická praxe je neoddělitelnou součástí sociální práce jako specifické pomáhající profese,n icméně v českém kontextu se tato oblast jeví méně etablovaná. Cílem studie je zodpovědět otázky: Zda považují sociální pracovníci politickou praxi za součást své profese, zda se zapojují do ovlivňování systémových změn, a pokud ne, tak z jakých důvodů. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na otázku politické praxe je nahlíženo z hlediska globální definice sociální práce a teorií blízkých reformnímu paradigmatu. METODY: Design studie se opírá o kvantitativní strategii. Pro její účely byla zvolena explorativní metoda a sběr dat byl proveden prostřednictvím dotazníku, který byl respondentům dostupný elektronicky (metoda CAWI). Celkově jsme získali 689 platných dotazníků. VÝSLEDKY: Nejpodstatnějším zjištěním je, že až 65 % sociálních pracovníků se v posledních pěti letech nezapojovalo do ovlivňování systémových změn a až 40 % z nich jako hlavní příčinu uvedlo, že nemají dostatečné znalosti a dovednosti ohledně toho, jak se zapojit. Zjištění výzkumu jsou diskutována v kontextu údajů OECD ohledně pocitu vnitřní a vnější politické efektivity Čechů. Ty dávají prostor pro určitý optimismus ve věci politické praxe v české sociální práci. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Zjištění dovolují formulovat několik výzev pro vzdělávání v sociální práci. Nejdůležitějším doporučením pro vzdělavatele je rozvíjet profesní způsobilosti studentů, které jim umožní aktivně se zapojit do politické praxe.
In English
OBJECTIVES: Political practice is an integral part of social work as a specific helping profession, but in the Czech context this field seems less established. The aim of the study is to answer the questions: whether social workers consider political practice as part of their profession, whether they are involved in influencing systemic change, and if not, for what reasons. THEORETICAL BACKGROUND: The question of political practice is viewed in terms of a global definition of social work and theories close to the reform paradigm. METHODS: The study design relies on a quantitative strategy. For its purposes, an exploratory method was chosen and data collection was carried out through a questionnaire that was available to respondents electronically (CAWI method). A total of 689 valid questionnaires were obtained. RESULTS: The most significant finding is that up to 65% of social workers have not been involved in influencing systemic change in the last five years and up to 40% of them cited lack of knowledge and skills on how to get involved as the main reason. The research findings are discussed in the context of OECD data on Czechs' sense of internal and external political efficacy. These give room for some optimism about political practice in Czech social work. IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: The findings allow to formulate several challenges for social work education. The most important recommendation for educators is to develop students' professional competencies that enable them to actively engage in political practice. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Links
MUNI/A/1522/2021, interní kód MU |
|