Detailed Information on Publication Record
2022
Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma
ŠÍP, Radim, Denisa DENGLEROVÁ, Miroslav BIELIK, Lenka ĎULÍKOVÁ, Jan KALENDA et. al.Basic information
Original name
Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma
Name in Czech
Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma
Name (in English)
Towards an inclusive school: interaction and the norm
Authors
ŠÍP, Radim, Denisa DENGLEROVÁ, Miroslav BIELIK, Lenka ĎULÍKOVÁ, Jan KALENDA, Markéta KOŠATKOVÁ, Martina KUROWSKI, Lenka GULOVÁ and František TRAPL
Edition
1. vyd. Brno, 275 pp. 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-280-0124-7
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; diferenciace; well-being; podpůrné opatření
Keywords in English
inclusive education; differentiation; well-being; support measures
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 25/1/2023 12:00, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Monografie nabízí pohled do tří škol, které naplňují představy inkluzivního vzdělávání. Management, pedagogičtí pracovníci, žáci i většina rodičů těchto škol chápou, že inkluze je možná, a že je-li skutečně dobře provedena, není to na úkor rozvoje kognitivních schopností žáků. V průběhu několika měsíců jsme sbírali data formou pozorování, rozhovodů, analýzou dokumentů, abychom popsali konkrétní charakteristiky efektivních přístupů v inkluzivním vzdělávání. Základním zjištěním našeho výzkumu je především to, že inkluze není prohloubením integrace. Je konceptem, který je založený na zcela jiných filozofických, sociologických a psychologických základech.
In English
The monograph offers insight into three schools that are fulfilling the ideas of inclusive education. The management, teaching staff, pupils and most parents in these schools understand that inclusion is possible and that, if it is done well, it is not at the expense of pupils' cognitive development. Several months we collected data through observations, interviews, and document analysis to describe specific characteristics of effective approaches to inclusive education. The main finding of our research is that inclusion is not a deepening of integration. It is a concept that is based on completely different philosophical, sociological and psychological foundations.
Links
GA19-13038S, research and development project |
|