FRANCOVÁ, Jana. Jazyk strojů a emoce (Language of Machines and Emotions). 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jazyk strojů a emoce
Name (in English) Language of Machines and Emotions
Authors FRANCOVÁ, Jana.
Edition 2022.
Other information
Type of outcome Requested lectures
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Keywords (in Czech) algoritmické umění, performance, umělá inteligence a umělá emoční inteligence, improvizace, fyzické básnictví
Keywords in English algorithmic art, performance, artificial inteligence, artificial emotional inteligence, improvisation, physical poetry
Changed by Changed by: MgA. Jana Francová, Ph.D., učo 37701. Changed: 30/1/2023 16:22.
Abstract
V honbě za tím, aby se stroje přiblížily člověku, je otázka emocí rozporuplným cílem. Podle karteziánského ideálu jsou emoce spíše nevýhodou živých organismů. Hledání pravdy je ideálně podřízeno chladnému rozumu. Praxe se však ukazuje být jinou, lidské rozhodování je z velké části ovlivněno emocemi. Tato skutečnost je pohonnou silou výzkumu strojového rozeznávání emocí, které potom může sloužit například k ovlivnění lidského rozhodování. Stroje se učí rozeznávat lidské emoce, což je zajímavé také z hlediska toho, že i ony samy, například v podobě her a sociálních sítí, emoce bezesporu vyvolávají. V tomto příspěvku zažitý postup obrátíme a necháme člověka připsat emoce strojům, přestože víme, že jde pravděpodobně o psychologickou projekci. Teoretická část přednášky se zaměří na analýzu technologií na rozeznávání emocí a na jejich klady či potencionální nebezpečí. Psychologický aspekt vztahu stroj-člověk se neobejde bez projekce, kterou budeme performativně demonstrovat v praktické části. Praktická část přednášky bude spočívat v performanci člověka a stroje. Jde o reenactement dvou slavných děl algoritmického umění od Alexe McLeana a Jaromila Rojo, které jsou zaměřeny na zahlcení systému do té míry, že přestane odpovídat. Performeři Jana P. Francová a Petr Váša převedou jazyk strojů do hudebně pohybové kompozice v reálném čase.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:19