D 2022

Ustálená slovní spojení v odborných článcích výtvarných disciplín fotografie a produktového / průmyslového designu.

ATCHESON, Hana

Basic information

Original name

Ustálená slovní spojení v odborných článcích výtvarných disciplín fotografie a produktového / průmyslového designu.

Name in Czech

Ustálená slovní spojení v odborných článcích výtvarných disciplín fotografie a produktového / průmyslového designu.

Name (in English)

Lexical Bundles in Academic Articles from Arts Disciplines of Photography and Product / Industrial Design

Authors

ATCHESON, Hana

Edition

Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků V, 2022

Publisher

Brno: Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

akademické psaní; anglický jazyk pro akademické účely; ustálená slovní spojení; korpus; disciplína produktového / průmyslového designu; disciplína fotografie

Keywords in English

academic writing; English for Academic Purposes; lexical bundles; corpus; discipline of product / industrial design; discipline of photography

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/1/2023 21:43, Mgr. Hana Atcheson

Abstract

V originále

Tento článek představuje dílčí výsledky výzkumu, který je zaměřen na analýzu potřeb studentů v doktorských studijních programech pro disciplíny fotografie a produktového / průmyslového designu. Konkrétně jde o problematiku ustálených slovních spojení v odborných článcích, které jsou modelem pro studenty cílové skupiny a tvoří referenční korpus v analýze potřeb. Studie provedená za pomoci komparativní korpusové analýzy poukázala na způsob užívání formálních a funkčních typů čtyřčetných ustálených slovních spojení (USS) v publikovaných článcích expertních autorů dvou výtvarných disciplín. Analýza byla provedena na základě formální taxonomie USS podle Bibera (Biber et al., 1999) a funkční taxonomie USS podle Hylanda (2008a,b). Výsledná zjištění poslouží k určení objektivních potřeb v oblasti komunikační kompetence akademického psaní pro doktorské studenty cílové skupiny.

In English

This article presents results from partial research which in its broader scope focuses on doctoral students’ needs analysis. It is the problematics of formulaic language use in vocational published articles which serve as models for the students in the target group and form a referential corpus in the needs analysis. This comparative corpus study pointed to the use of formal and functional types of 4-gram lexical bundles in published articles of expert authors in the two visual art disciplines of photography and product / industrial design. The analysis of lexical bundles has been done with the use of Biber’s (Biber et al., 1999) formal taxonomy, the functional taxonomy was adapted from Hyland (2008a, 2008b). The findings obtained will be used to identify the objective needs in communicative competence in academic writing for doctoral students of the target group.