2022
Teaching in a multilingual school: Introduction to the theoretical background and practical applications
JANÍK, MiroslavBasic information
Original name
Teaching in a multilingual school: Introduction to the theoretical background and practical applications
Name in Czech
Výuka ve mnohojazyčné škole: Úvod do teoretických východisek a praktické aplikace
Authors
Edition
2. TeacherTranslanguagingCamp 2022, 2022
Other information
Language
English
Type of outcome
Requested lectures
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Mnohojazyčnost;škola;translanguaging;výuka
Keywords in English
multilingualism;school;translanguaging;teaching
Tags
International impact
Changed: 31/1/2023 13:41, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.
In the original language
The workshop will introduce the central aspects of teaching in a multilingual school. The aim of the workshop is to introduce ways of designing professional practice that is open to the language(s) of the students bring to school. In the workshop, current discourses, and concepts on migration-oriented multilingualism in school education will thematized and the methods and principles such as language sensitive teaching (e.g. Gogolin et al., 2003), translanguaging (García & Kleifgen, 2020), Linguistic appropriate practice (Chumak- Horbatsch, 2019), etc. will be discussed. In the practical part of the workshop, the focus will be laid on practical examples (available online from open sources) from both nature sciences and humanities, mostly on lower secondary level.
In Czech
Workshop představí hlavní aspekty výuky v mnohojazyčné škole. Cílem workshopu je představit způsoby koncipování výuky, která je otevřená více jazykům, které si žáci do školy přinesou. V rámci workshopu budou tematizovány současné diskurzy a koncepty týkající se mnohojazyčnosti orientované na migraci ve školním vzdělávání a budou diskutovány metody a principy, jako je jazykově citlivá výuka (např. Gogolin et al., 2003), translanguaging (García & Kleifgen, 2020), jazykově vhodná výuka (Chumak- Horbatsch, 2019) atd. V praktické části semináře bude kladen důraz na praktické příklady (dostupné online z otevřených zdrojů) z oblasti přírodních i humanitních věd, převážně na nižším sekundárním stupni.
Links
| CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_054/0014703, interní kód MU (CEP code: EF18_054/0014703) |
|