JANÍK, Miroslav, Maria GOLDBERGER, Věra JANÍKOVÁ and Jana VELIČKOVÁ. Balancing between diversity and homogenization: Investigation of language regimes at four multilingual schools. In The 12th International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Balancing between diversity and homogenization: Investigation of language regimes at four multilingual schools
Name in Czech Balancování mezi rozmanitostí a homogenizací: Zkoumání jazykových režimů na čtyřech mnohojazyčných školách
Authors JANÍK, Miroslav, Maria GOLDBERGER, Věra JANÍKOVÁ and Jana VELIČKOVÁ.
Edition The 12th International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Croatia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mnohojazyčnost;jazyková diverzita;homogenizace;jazykový režim
Keywords in English multilingualism;language diversity;homogenization;language regime
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Changed: 31/1/2023 14:23.
Abstract
The planed presentation aims to describe language regimes at four urban schools, where multilingualism is an everyday reality. We assume that the language regime present at schools manifests the position of the school not only according to multilingualism itself but, above all, to their (multilingual) pupils. Looking at broader context, linguistic diversity at Czech schools has increased in the last decade, and it has become a new everyday reality. Nevertheless, there is still a lack of studies investigating lived experiences with managing multilingualism at schools. Our study examines schools as multilingual social spaces in which the visible language choice on signs reveals the language regime based on ideologies, policies, and experiences. We situate our presentation according to the context of “top-down” language policy in the Czech Republic, and the essential theoretical concepts such as social space language regime will be explained. The linguistic landscapes at schools (so-called schoolscape) will be analysed and interpreted to capture schools as multilingual social spaces. The focus will be laid on (1) languages displayed on the object; (2) authorship of the object: (3) location of the object. The data from schoolscaping will be complemented by interviews with school headmasters, who are responsible for language choice decisions. The investigation took place in three state schools and one private school, each of which multilingualism and linguistic diversity play an essential role in their everyday work lives. The preliminary results indicate that despite the multilingual reality and the promotion of multilingualism, by anchoring multilingualism into the agenda of inclusion language homogenization is operative in the school. Our results should be relevant for exploring the linguistic environments and language regimes at schools, but also could reveal possible explanations of linguistic homogenization.
Abstract (in Czech)
Cílem prezentace je popsat jazykové režimy na čtyřech městských školách, kde je mnohojazyčnost každodenní realitou. Předpokládáme, že jazykový režim ve školách vyjadřuje postoj školy nejen vůči samotné mnohojazyčnosti, ale především podle jejích (mnohojazyčných) žáků. Podíváme-li se na širší souvislosti, jazyková rozmanitost na českých školách se v posledním desetiletí zvýšila a stala se novou každodenní realitou. Přesto stále chybí studie zkoumající živé zkušenosti se zvládáním mnohojazyčnosti ve školách. Naše studie zkoumá školy jako mnohojazyčné sociální prostory, v nichž viditelná volba jazyka odhaluje jazykový režim založený na ideologiích, politikách a zkušenostech. Naši prezentaci situujeme do kontextu "top-down" jazykové politiky v České republice a vysvětlíme základní teoretické koncepty, jako je jazykový režim a sociální prostor. Budou analyzovány a interpretovány jazykové krajiny ve školách (tzv. schoolcape), které zachycují školy jako mnohojazyčné sociální prostory. Důraz byl kladen na: (1) jazyky zobrazené na objektu; (2) autorství objektu: (3) umístění objektu. Data ze školních krajin byla doplněna o rozhovory s řediteli škol, kteří jsou zodpovědní za rozhodování o volbě jazyka. Šetření probíhalo ve třech státních školách a jedné soukromé škole, z nichž na každé hraje mnohojazyčnost a jazyková rozmanitost zásadní roli v jejich každodenním životě. Předběžné výsledky ukazují, že navzdory mnohojazyčné realitě a podpoře mnohojazyčnosti působí ve škole spíše snaha o homogenizaci a to zakotvením mnohojazyčnosti do agendy inkluze. Naše výsledky by měly být relevantní pro zkoumání jazykového prostředí a jazykových režimů ve školách, ale také by mohly odhalit možná vysvětlení jazykové homogenizace.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:31