STADLEROVÁ, Hana and Milada SOMMEROVÁ. Multioborové projekty jako cesta k umění a kultuře v povinném vzdělávání. (Multidisciplinary projects as a path to art and culture in compulsory education.). Online. In Repiská, M. CREA-AE 2022. Kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne – umelecké vzdelávanie. Zborník z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. UK Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2022, p. 55-65. ISBN 978-80-223-5505-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Multioborové projekty jako cesta k umění a kultuře v povinném vzdělávání.
Name (in English) Multidisciplinary projects as a path to art and culture in compulsory education.
Authors STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milada SOMMEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition UK Bratislava, CREA-AE 2022. Kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne – umelecké vzdelávanie. Zborník z elektronickej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. p. 55-65, 11 pp. 2022.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00128463
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-5505-6
Keywords in English teacher training; primary education; Art and culture; multidisciplinary projects; experience
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/3/2023 08:41.
Abstract
Umělecké výchovy jsou v povinném vzdělávání začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura. Aby tento celek nebyl pouze formálním spojením hudební, výtvarné, ale i dramatické či literární výchovy, je třeba budoucí učitele vést k přemýšlení v souvislostech, a to i v kontextu dalších vzdělávacích oblastí, a poskytnout jim dostatek příležitostí zažít si takto koncipovanou výuku i v rámci profesní přípravy. Příspěvek představuje dílčí výsledky výzkumu, který zkoumal, jak jsou mezioborové projekty realizovány v rámci pedagogických praxí a jak proměňují stávající realitu uměleckého povinného vzdělávání.
Abstract (in English)
Art education is included in compulsory education in the educational field of Art and Culture. For this unit to be not only a formal combination of music, art, but also drama or literature, future teachers need to be led to think in context, even in the context of other educational areas, and provide them with ample opportunities to experience such teaching in the vocational training. The paper presents partial results of research that examined how interdisciplinary projects are implemented within pedagogical practices and how they transform the existing reality of compulsory art education.
Links
MUNI/A/1454/2021, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:24